مدیرپیامک

پنل اس ام اس

مدیرپیامک

پنل اس ام اس

  • ۰
  • ۰

آشنایی با کانکتور APC و کانکتور UPC

احتمالا  همه ی افراد هنگام بررسی و یا خرید پچ کورد، پیگتیل و یا اسپلیترنوری ودرحالت کلی هرکابل مرتبط به فیبرنوری دارای کانکتور با اصطلاحاتی همچون کانکتورهای UPC و PC ، APC  برخورد پیدا کرده اند.

در هنگام خریدکانکتور اولین مبحثی که به آن برمیخوریم مساله ی رنگی بودن کانکتورهای UPC و APC موجود در بازار میباشد. پسیو فیبر نوری

هنگامی که صحبت از کانکتور ها میشود همراه اسم کانکتور مطرح شده درباره ی APC بودن یا UPC بودن آنها نیز سوال میشود حال در این مقاله که توسط بانک فیبر نوری نوشته شده است به مباحث زیر میپردازیم .

منظور از کانکتورهای UPC و APC چیست؟ تفاوت کانکتورهای UPC وکانکتورهای APC واین مساله که چه تفاوتی بین آنها وجود دارد چیست ؟

یا بهتر است از کدام یک کانکتور های APC و UPC  استفاده کنیم .

کانکتور APC و UPC / تفاوت کانکتور APC با کانکتور UPC

کانکتور APC یا کانکتور UPC

درحالتهای کلی اصولا کانکتورهای فیبرهای نوری را وابسته به شکل ظاهری آنها با نام هایی همچون LC،ST،FC،DIN،SC دربازار عرضه میکنند.

اما مساله  ای که فارغ ازشکل  ظاهری  واسامی ذکرشده ی بالا مطرح میشود کیفیت کانکتور متصل به فیبرنوری است و رابطه ی مستقیمی که با مقدار دقتی که در سنباده یا پولیش سریه کانکتور (که به آن به اصطلاحFerrule میگویند) به کار رفته دارد.

پولیش  : فیبرنوری برای کانکتورایز شدن نیاز به صیقل خوردن به شکل دقیق دارد که اصطلاحا به آن پولیش می گویند .

تفاوتی که درنحوه ی  پولیش شدن فیبرها وجود داردباعث ایجاد تفاوت درمیزان افت کانکتور و نتیجه ی عملکرد آن میشود.

انواع مدل کانکتور های موجود در بازار : تجهیزات پسیو فیبر نوری

 تا به امروز 4 نوع پالیش مورد استفاده قرار گرفته است:

Flat-Surface

 PC  یا  Physical Contact

UPC  یا Ultra Physical Contact

APC  یا Angled Physical Contact

[caption id="attachment_4531" align="aligncenter" width="600"]APC ، UPC ، PC ، FLAT / تفاوت کانکتور APC با کانکتور UPC APC ، UPC ، PC ، FLAT[/caption]

کانکتور های FLAT Connectors  / FLAT:

کانکتورهای Flat-Surface همانطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید به صورت کاملا مسطح پولیش می شوند. کاست فیبر نوری

در هنگام اتصال دو فیبر تخت یعنی هنگامی که فیبر ها به واسطه ی کانکتور Flat-Surface  به هم متصل میشدند یک شکاف هوا به طور طبیعی بین دو سطح از نقص های کوچک در سطوح مسطح شکل می گرفت . انعکاس پشتی در اتصالات مسطح حدود 14- دسی بل یا تقریبا 4٪ میباشدکه برای حل این مشکل، اتصالات PC ایجاد شد.

FLAT connector - تفاوت کانکتور APC با کانکتور UPC

کانکتور های PC Connectors  / PC : کریمپ حرارتی

در پی مشکلات کانکتورهای فلت که در قسمت قبل به آن اشاره کردیم،به مرور زمان پولیش PC مطرح شد.

در این نوع پولیش کانکتور PC ، نوک هستۀ فیبر با انحنای کمی به شکل محدب در می آید .

 این روش پولیش موجب کاهش میزان هوای موجوددرشکاف محل اتصال شده ودرنتیجه افت بازگشتی کمتری نسبت به حالت فلت پدیدارمیشود.

به طور معمول میزان افت بازگشتی در کانکتورهای PC حدود 40- dB می باشد .

تفاوت کانکتور APC با کانکتور UPC

اهمیت  فرول  در  کانکتورهای  سینگل  مود  به دلیل  نازکتر بودن  قطر  هسته ی  فیبرنوری  همانطورکه درمقاله ی فیبرهای نوری سینگل مود کامل تصریح شده بود که حدود 9 میکرون میباشد که همین مساله اهمیت فرول در کانکتور ها را آن دو برابر میکند .

وقتی یک کانکتور به اتنهای یک فیبرنوری متصل می شود تلفات نور اتفاق می‌افتد.

کاهی برخی از این نورها مستقیماً به منبع نوری که آن را ایجاد کرده است منعکس می‌شوندکه این بازتاب به منبع نور لیزر آسیب می رساند و این موضوع سبب مختل شدن سیگنال منتقل شده میشود .

برای کاهش این بازتاب‌ها می می‌توانیم انتهای فرول‌های کانکتور را به گونه های متفاوتی صیقل دهیم.

از این رو کانکتورهای فیبرنوری سینگل مود ( Single-mode ) در دو دسته ی زیر ساخته میشوند :

Ultra Physical Contact )  UPC )

Angled Physical Contac)  APC )

عمده تفاوت کانکتور UPC و APC :

با نگاه کردن دقیق و ازنزدیک به سرکانکتورهای فیبرنوری یا همان Ferrule ها تفاوت ها به طرز مشهودی مشخص میشود.

اصلی ترین تفاوت بین کانکتورهای UPC و APC در قسمت فرول  آنها میباشد .

در کانکتورهای UPC فرول کاملاعمودبوده و هیچ زاویه ای ندارد،اما در کانکتورهای APC یک زاویه ی8درجه ای درقسمت فرول وجوددارد.

کانکتور های UPC Connectors  / UPC : کافو فیبر نوری

بعداز کانکتور PC نتیجه گیری بر آن شد اگر میزان انحنای سطح مقطع فیبر را بیشترکنند به صورتی که برآمدگی سرفیبر بیشتر شود و به حالت گنبدی شکل تبدیل شود نتیجه ی بهتری حاصل خواهد شد .

زیرا با این کار تماس بین دو هسته ی دو فیبر بیشتر شده و به همین خاطر  نام این مدل از کانکتور ها را Ultra Physical Contact یا UPC می گویند رنگ استاندارد این کانکتورهای UPC  به رنگ  آبی می باشدو در کانکتورهای UPC میزان افت کمتر از dB -50 میباشد.

انعکاس عقب اتصال UPC در حدود 55- دسی بل است که پایین تر از کانکتور PC استاندارد است.اتصالات UPC اغلب در سیستم های دیجیتال، CATV و تلفن های موبایل استفاده می شود.

[caption id="attachment_4537" align="aligncenter" width="600"]UPC connector - تفاوت کانکتور APC با کانکتور UPC UPC connector[/caption]

کانکتور های APC Connectors  / APC : یراق آلات فیبر نوری

سری بعد کانکتور ها که به بازار ارائه شدند کانکتور های APC هستند در کانکنورهای APC علاوه بر وجود داشتن  حالت گنبدی شکل بر روی نوک فیبر، یک برش با انحنای 8 درجه نیز روی آن صورت می گیرد.

علت وجود این برش با انحنای 8 درجه ،مفید بودن این برش کج میباشد زیرا این کج بودن سبب این میشود که که نور بازگشتی به جای اینکه به طور مستقیم به داخل هسته ی فیبر برگردد با زاویه ایجاد شده به قسمت روکش فیبر (Cladding) هدایت می شود.

همین موضوع بازگشت نوربازگشتی به روکش فیبرموجب میشودکهORLکمتری حاصل شودوهمین موجب میشودکه دراینحالت میزان افت به کمتراز60-dB میرسد.

رنگ استاندارداین کانکتورهایAPCبه رنگ سبزمیباشدودرکانکتورهایAPC به دلیل وجود انحنا این زاویه اجازه میدهدتا اتصالات تنگ وشعاعی کوچکترصورت بگیرد.

همانطورکه درمطلب بالابه آن پرداختیم هرنوری که به سمت منبع هدایت میشود درواقع به داخل روکشهای فیبربه وسیله ی پایه ی زاویه ی8درجه مجددا منعکس میشود.

از   کانکتورهای APC  برای برخی ازبرنامه های کاربردی که حساسیت بیشتری نسبت به دیگران دارند استفاده میکنند مثل برنامه های FTTx و  Frequency Radio) RF). اتصالات APC نیز معمولا در کاربردهای اپتیکی منفعل استفاده می شود به این دلیل که بسیاری از این سیستم ها از سیگنال های RF برای ارسال ویدئو استفاده می کنند.

[caption id="attachment_4538" align="aligncenter" width="600"]APC connector - تفاوت کانکتور APC با کانکتور UPC APC connector[/caption]

توضیحاتی درباره ی نحوه ی عملکرد کانکتور های APC  و UPC  : یراق آلات

همانطورکه در توضیحات بالا ذکر شده بود هنگامی که نور از کانکتوری در حال عبور است در اثر وجود ناهمگونی سر کانکتور، احتمال عبور تمام پرتورهای نوری وجود نداردو همین علت این موضوع است که  برخی از پرتوها به سمت داخل برگشت می خورند .

Return Loss :پدیده ی ناخوشایندبازگشت پرتوهای نوربه سمت داخل وهسته ی فیبر را بانام Return Loss یاد میکنند.

همان طور که در شکل پایین و در قسمت کانکتور UPC  ملاحظه می کنید، سیگنال برگشتی یا Return Loss مستقیما به سمت منبع فرستنده بازتاب داده میشود . این پدیده سبب خواهد شد تا سیگنالهای اصلی دچار پراکندگی بیشتری شده و کیفیت ارسال دچار  تغییرات نامطلوبی شود.

برای اندازه گیری مقدار اینReturn Loss از واحد دسی بل میلی وات (dBm) استفاده می شود و چون مقدار اندازه گیری عددی منفی است بنابراین بیشتر بودن این مقدار نشان از بهتر شدن مقدار Return Loss دارد.

درحالت کلی و معمول یک کانکتور UPC باید بیشتر از 50- dBm افت برگشتی یا Return Loss داشته باشد اما مساله ای که وجود دارد این درحالی میباشدکه  کانکتورهای کیفیت پایین PC  در بازار مرسوم هستند ومیزان Return Loss  آن  حدود 30- dBm میباشد .

اما در کانکتورهای APC باتوجه به 8 درجه زاویه ای که درسر کانکتور یا فرول (Ferrule)  وجود دارد بازتاب  نور طبق تصاویر پایین مانندکانکتورهای UPC مستقیما به سمت  منبع فرستنده بازتاب نمیشود و مسیر سیگنال بازگشتی به سمت پوشش فیبر منحرف میشود.

در نتیجه وضعیت سیگنال برگشتی Return Loss بهتری را دراین کانکتورها مشاهده  می کنیم.

معمولا کانکتورهای APC  بیشتر از 60 - dBm سیگنال برگشتی (Return Loss) را گزارش می کنند.

[caption id="attachment_4539" align="aligncenter" width="1102"]نحوه ی بازتاب نور در کانکتور APC و UPC - تفاوت کانکتور APC با کانکتور UPC نحوه ی بازتاب نور در کانکتور APC و UPC[/caption]

بعداز معرفی انواع کانکتورهاو توضیحاتی درموردشکل ظاهری ونحوه ی عملکرد آنها سوالی که مطرح میشود این سوال میباشدکه آیا بهتراست از کانکتورهای APC بیشتر استفاده شود؟

 از کدام یک  کانکتورهای APC یا UPC بیشتر استفاده کنیم ؟ یراق فیبر نوری

 در برخی از کاربردها  حساسیت بیشتری نسبت به تلفات بازگشتی وجود دارد که این کاربرد ها نیازمند کانکتورهای APC هستند.

بعنوان مثال ، در محدوده‌هایی که طول موج نور بالاتر  از 1500 نانومتر میباشد مانند موارد سیگنال‌های ویدئویی RF ، نور منعکس شده می‌تواند سیگنال را تحت تأثیر قرار دهد.

به همین دلیل  بیشتر شرکت‌های کابل کشی و ارائه دهنده ی FTTx برای کاربردهای بیرونی از کانکتورهای APC استفاده می‌کنند.

کانکتورهای APC معمولاً   در  کاربردهای  نوری  پسیو  مثل   GPON   ها  و  شبکه های  محلی  نوری  پسیو   POLANها   مورد  استفاده  قرار میگیرند زیرا  این سیستم‌ها از سیگنال‌های RF برای ارسال ویدئو استفاده می‌کنند.

اما  جدا  ازمبحث  عملکرد نوری کانکتور های APC  و  UPC   مساله ی سادگی  وهزینه  ی  آنها  نیز  مورد  بحث  میباشد.

با  توجه  به  معیار  های   جدید  مطرح  شده  سخت  است  که  بگوییم  کدام  یک  از  کانکتور های  APC   و  UPC   از دیگری  برتر است در حقیقت این  موضوع  مطرح  است  که  انتخاب  هر  یک از کانکتور های  APC  یا  UPC  بسته  به  نیاز  شما  خواهد   بود  پس  به این نتیجه  میرسیم که  برای زمان هایی که به کاربردهایی که به سیگنالینگ  فیبرنوری  با دقت  بالا نیاز داریم  بهتر است ابتدا   کانکتورهای  APC  را  مدن ظر قرار دهیم اما برای سیستم‌های دیجیتالی با حساسیت کمتر، استفاده از کانکتورهای UPC نیز می تواند به همان اندازه عملکرد خوبی داشته باشد.

یکی از مواردی که باید به آن اشاره کرد این است که کانکتورهای UPC و APC نمی‌توانند جفت شوند این کار نه تنها باعث ایجاد عملکردی ضعیف به دلیل عدم تماس کورهای فیبر می‌شود بلکه باعث خرابی هر دو کانکتور‌ نیز می‌شود.

تفاوت Return Loss و Insertion Loss : تجهیزات توزیع نوری

Return Loss :بازگشت نور به سمت فرستنده

Insertion Loss : مقدار افت قدرت نور  را در طی مسیر عبوری خود

 بنابراین طبق تعاریف بالا  هر چه مقدار Return Loss (که با عدد منفی نمایش داده شده است) بیشتر باشد نشان از تاثیرات منفی کمتر و عملکرد بهتر میباشد، اما در مقابل آن هر چه مقدار عدد به دست آمده در Insertion Loss کمتر باشد وضعیت بهتری را به دلیل افت کمتر قدرت نور نمایش می دهد. بدیهی است که Insertion Loss کمتر باعث می شود تا نور با قدرت بیشتری در مسافت طولانی تری منتشر شود . fat باکس دیواری

 نکته ی حائز اهمیت که در ارتباط با  کانکتور های APC و UPC  باید بخاطر داشته باشید که کانکتور های APC به رنگ سبز و کانکتور های UPC  به رنگ آبی میباشند .

[caption id="attachment_4541" align="aligncenter" width="600"]SC APC connector UPC connector - تفاوت کانکتور APC با کانکتور UPC SC APC connecto UPC connector[/caption]

این مقاله توسط بانک فیبر نوری نوشته شده است و برای گرد آوری مطالب فوق از سایت fiber-optic-componentsبه عنوان سایت مرجع استفاده شده است .

نمونه های فست کانکتور های فیبر نوری موجود در بانک فیبر نوری توسط اسلایدشو زیر به نمایش گذاشته است برای دریافت قیمت های به روز با بانک فیبرنوری تماس بگیرید .

[row label="محصولات مرتبط" col_bg="rgba(116, 162, 184, 0.19)"]

[col span__sm="12" padding="20px 20px 20px 20px" align="center" depth="3"]

[title style="center" text="محصولات مرتبط" color="rgb(131, 4, 4)"]

[ux_products style="normal" type="masonry" columns="3" columns__sm="1" depth="1" depth_hover="3" cat="408" products="3" orderby="rand" image_height="5:6" text_size="small"]

[button text="مشاهده همه محصولات" radius="10" depth_hover="1" expand="0" link="https://fiberopticbank.com/product-category/ftth-accessories/fast-connector/"]

[/col]

[/row]
[row label="مقالات مرتبط" col_bg="rgba(214, 214, 214, 0.3)"]

[col span__sm="12" padding="20px 20px 20px 20px" align="center" depth="3"]

[title text="مطالب زیر را از دست ندهید" tag_name="h4"]

[blog_posts type="row" columns="2" columns__md="2" depth_hover="3" ids="4304,4475,5011,5072" show_date="false" excerpt_length="30" text_size="xsmall" text_bg="rgba(214, 214, 214, 0.3)"]

[button text="بانک مقالات" color="secondary" radius="10" depth_hover="1" expand="0" icon="icon-angle-right" link="https://fiberopticbank.com/article-book/"]

[/col]

[/row]

FTTH چیست ؟ آشنایی با انواع تجهیزات FTTH

FTTH چیست و انواع تجهیزات FTTHدر این مقاله که توسط بانک فیبر نوری نوشته شده است به این موضوع که FTTH  چیست و انواع تجهیزات FTTH و موارد استفاده از تکنولوژی FTTH  میپردازیم .

لازم است قبل از بررسی FTTH  با مفهموم FTTX آشنا شویم. فت باکس دیواری

FTTX چیست ؟

 در  کل  دنیا  برای  انتقال  اطلاعات  روش  های  مختلفی  وجود  دارد  اماهمچنان  با  پیشرفت  تکنولوژی  وگذر  زمان  و   نیاز  به سرعت های بالاتر روش ها و تکنولوژی های مخنلف و جدیدتری جایگزین  سیستم های قدیمی میشود یکی ازجدید ترین تکنولوژی های روزکه سرعت بالاتری ازشبکه های مسی رادراختیارماقرار میدهد انتقال اطلاعات به وسیله ی  فیبرنوری میباشد .

بااتصال  فیبرنوری  به  خانه ها، ادارات وساختمان ها می توان سرویس های بسیار متنوعی مانند اینترنت  پرسرعت، تلفن، شبکه های  صوتی و تصویری و  تلویزیونی  را  روی آن میتوان  انتقال داد.

Fiber to the X) FTTX) به ساختارها و روش های مختلف انتقال سیگنال به واسطه فیبر نوری همراه با کابل مسی اشاره می کند. FTTX که مخفف عبارت Fiber To The X می باشد به معنای اتصال فیبربه نقطه X میباشدکه این X می تواند مکان های مختلفی باشد. سرویس FTTX روی یک کور ازفیبرنوری ارائه میشودکه  این تک کور وارد،اسپلیتر شده وبه تعدادی که مورد نیاز است انشعاب گرفته می شود.

از جمله این مدل از ساختارها می توان به موارد زیر اشاره کرد

  1.  Fiber to the Curb)  FTTC)
  2. Fiber to the Building) FTTB)
  3. Fiber to the Cabin)  FFTCAB)
  4. Fiber to the Active node)  FTTN)
  5. و…..

FTTH چیست ؟ FAT باکس دیواری

[caption id="attachment_4524" align="alignleft" width="457"]FTTH چیست و انواع تجهیزات FTTH Fiber to the home[/caption]

Fiber to the Home) FTTH) و  Fiber to the Office) FTTO)  تنها ساختارهایی هستند که به صورت کامل توسط فیبر نوری پیاده سازی می گردد.

در ساختار FTTH ، فیبرنوری از مرکز تلفن محلی (OLT) تا تجهیزات مشترک ( ONT) ادامه می یابد این ساختار حالت ایده آل برای مشترک خواهد بود.

تکنولوژی FTTH که معنی لغوی آن به معنی فیبر به خانه میباشد که از آن گاهی با اصطلاح ( FTTP (fiber-to-the-premisesبه معنی فیبر در محل نیز استفاده میشود.

تعریف کاربردی و تخصصی  FAT باکس

تکنولوژیFTTH به نصب واستفاده ازفیبرنوری ازیک گره یانقطه مرکزی به طورکاملامستقیم به ساختمانهای شخصی مثل خانه ها، ساختمان های آپارتمانی و ... برای ارائه بی سابقهی  سرعتی  بالا  برای دسترسی به اینترنت میباشد . FTTH به طور چشمگیری سرعت اتصال کاربران به اینترنت  را در قیاس  با فناوری های دیگر که برای دسترسی به اینترنت استفاده می شود افزایش می دهد. FTTH یک تکنولوژی بسیار قابل اعتماد و کارا  می باشد و برتری و مزیت های زیادی نسبت به فناوری های کنونی دارد.

مزیت های تکنولوژی FTTH : OCDF

برخی از مزیت ها مثل پهنای باند بالا، امنیت بیشتر و … میباشد . همین علت موجب شده است که تکنولوژی  FTTH در کشورهای مختلف بسیار محبوب شود و با  سرعت بسیار زیاد در حال توسعه می باشد.

مزیت اصلی FTTH یا fiber-to-the-premises FTTP این مساله است که امکان اتصال پرسرعت تر در فاصله های بیشتری نسبت به کابلهای Twisted Pair، خطوط DSL یا کابل کواکسیال را دارا می باشد. برای مثال یک زوج سیم مسی توانایی انتقال 6 تماس تلفنی را دارد اما یک زوج فیبر می تواند 5/2 میلیون تماس تلفنی را به صورت همزمان انتقال دهد.

سرویس های قابل ارائه FTTH در ساختار  GPON معروف به سرویس های Triple Play هستند که به این معنی است که هر سه نوع سرویس Voice،Video و Data در این ساختار قابل ارائه هستند.

رویه های  متفاوت در حوزه فناوری اطلاعات و IT همگی نیازمند یک زیرساخت مطمئن و دارای ظرفیت پهنای باند بالا میباشد .از جمله ی این دسته ها میتوان به  رایانش ابری، Big Data، اینترنت اشیاء و ….اشاره کرد .
تکنولوژی FTTH به کاربران این امکان را می دهد ارتباطات سرویس های خود را دسته بندی کنند. بعنوان مثال یک کاربر می تواند تلفن، ویدیو،صوت ،تلوزیون و هر نوع دیگر از stream داده های دیجیتال را با استفاده از ارتباط پهن باند FTTH تامین کند.

مقایسه سرعت و مقایسه هزینه ساختاری تکنولوژی FTTH : ocdf

تکنولوژی   FTTH  وعده اتصال به اینترنت تا سرعت (100 مگابیت در ثانیه) برابر سریعتر از مودم کابلی معمولی یا DSL (اتصال مشترکین دیجیتال) می دهد اما نکته ی بسیار قابل توجه که در اجرا و نصب تکنولوژی FTTH  باید در نظر گرفت مبحث هزینه های FTTH میباشد زیرا تکنولوژی FTTH نیاز به نصب مجموعه ای از کابل های جدید برای اتصال به فیبر های نوری موجود به کاربران فردی دارد . هزینه ی کلی آن نسبت به سایر روش‌ها (هم برای اپراتورها و هم برای کاربران) گران تمام می شود.

فیبرنوری از مرکز تلفن محلی (OLT) تا تجهیزات مشترک ( ONT) ادامه پیدا میکند و به این واسطه خدمات لازم را ارائه میکند . تجهیزات اکتیو فیبر نوری

ارتباطات پهن باند FTTH معرف ارتباطات کابل فیبرنوری برای  همه ی مکان ها به صورت اختصاصی می باشد.

شبکه برای ارائه سرویس های ارتباطی ، شامل زیرساخت فیبر passive و تجهیزات active می باشد.

انواع تجهیزات FFTH

FTTH چیست و انواع تجهیزات FTTH

تجهیزات مورد استفاده در FTTH چیست ؟ تجهیزات اکتیو فیبر نوری

دستگاه (OLT (Optical Line Terminal در تجهیزات FTTH :

 دستگاه OLT در تجهیزات FTTH در شرکت های  مخابراتی یا در مراکز مخابرات ساختمان ها  و مجتمع ها نصب می شود.

 این دستگاه سوئیچ  OLT  در تجهیزات FTTH در مرکز مخابرات قرار می‌گیرد و وظیفه ی دستگاه OLT در تجهیزات FTTH دریافت و ارسال اطلاعات  و دیتای هزاران یوزر را به شبکه گسترده شهری و بین شهری که شبکه اینترنت را تشکیل می‌دهند

وظیفه دستگاه  OLT در تجهیزات FTTH ارتباط برقرار کردن میان مودم های ONT و ارتباط  دادن آنها با سرویس دهنده ها می باشد.

این مدیریت می تواند در شرکت مخابرات و کنترل کاربران یه منطقه یا در یک ساختمان و کنترل مودم های آن مجموعه باشد.

سوئیچ خطوط فیبر نوری، این دستگاه سوئیچ در تجهیزات FTTH  در مرکز مخابرات  قرار می‌گیرد و Uplink های FE/GE/10GE و E1/STM-1 دارد که توسط آن ها پهنای باند دیتا و همچنین Voice را دریافت میکند.
در قسمت Downlink پورت های xPON وجود دارد که به سمت مشترک می روند.

ارتباط با شبکه نیز میتواند از طریق یک لینک نوری پرسرعت باشد.

کابلهای خروجیِ پورتهای آن‌ها نیز به داخل ODF در تجهیزات FTTH وصل می گردند. ODF یا Optical Distribution Frame، در تجهیزات FTTH کابینتی است که به منظور مدیریت بهتر کابل کشی استفاده می شود

و وظیفه ی آن ارسال و دریافت  اطلاعات هزاران کاربر و یوزر  را به شبکه گسترده شهری و بین شهری که شبکه اینترنت را تشکیل می‌دهند به عهده دارد. هر پورت این سوئیچ می‌تواند تعداد زیادی ONT را تغذیه کند

مهمترین و اصلیترین وظیفه‌ی دستگاه OLT  برنامه ریزی کردن  و زمانبندی (Scheduling) و کنترل ترافیک و تخصیص پهنای باند میباشد .

 OLT در تجهیزات FTTH دارای دو عملکرد اصلی زیر است: مدیا کانورتور

  • تبدیل سیگنال های استاندارد مورد استفاده توسط ارائه کننده سرویس FiOS به فرکانس و فریم استفاده شده توسط سیستم PON
  • هماهنگ سازی چندگانه بین دستگاه‌ تبدیل ONT، واقع در محل مشتریان

[caption id="attachment_4488" align="aligncenter" width="600"]نمونه دستگاه OLT - انواع تجهیزات FTTH FTTH چیست و انواع تجهیزات FTTH[/caption]

OLT در تجهیزات FTTH شامل موارد زیر می‌باشد: مدیاکانورتور

  • یک واحد پردازش مرکزی CPU
  • کارت شبکه‌های نوری پسیو
  • ورودی کارت روتر (GWR)
  • ورودی کارت شبکه صوتی (VGW).

دستگاه Splitter فیبر نوری در تجهیزات FTTH:

همان طور که در قسمت بالا به آن اشاره شد سرویس FTTH بر روی یک کور از فیبر نوری ارائه می شود که نحوه ی عملکرد به این صورت است که این تک کور به قطعه ای پسیو به نام اسپلیتر که درباره ی انواع اسپلیتر فیبر نوری در مقاله ای به نام اسپلیتر نوری چیست کامل به شرح آن پرداخته ایم  وارد می شود.

وظیفه ی اسپلیتر نوری در تجهیزات FTTH این میباشد که این تک کور را به تعداد مختلفی نقطه منشعب کرده و متصل نماید.

اسپلیتر ها دارای تعداد پورت مختلف از ۲ پورت الی 128پورت می باشند.

پهنای باند مختص یک کور اصلی بین این تعداد پورت ها تقسیم می شود بنابراین انتخاب تعداد پورت اسپلیتر در تجهیزات FTTH بسته به تعداد مشترکین و پهنای باند آنها دارد.

طبق توضیحات بالا پس هر پورت OLT در تجهیزات FTTH می‌تواند ،تعداد زیادی کاربر را سرویس دهد. این کار انشعاب یک پورت به تعداد زیادی کاربر توسط اسپلیتر انجام می‌شود  اسپلیترها نور وارد شده را به سمت فیبرهای خروجی هدایت می‌کند.

در اسلاید شو زیر تعدادی از اسپلیتر های موجود در بانک فیبر نوری را مشاهده میکنید برای دریافت قیمت با مشاورین ما در بانک فیبر نوری تماس بگیرید .

[section bg="8"]

معرفی برخی از اسپلیتر های نوری موجود در بانک فیبرنوری  : سوئیچ فیبر نوری

[ux_products columns="3" cat="334"]

[/section]
[row label="محصولات مرتبط" col_bg="rgba(116, 162, 184, 0.19)"]

[col span__sm="12" padding="20px 20px 20px 20px" align="center" depth="3"]

[title style="center" text="محصولات مرتبط" color="rgb(131, 4, 4)"]

[ux_products style="normal" type="masonry" columns="3" columns__sm="1" depth="1" depth_hover="3" cat="350,349" products="3" orderby="rand" image_height="5:6" text_size="small"]

[button text="مشاهده همه محصولات" radius="10" depth_hover="1" expand="0" link="https://fiberopticbank.com/ftth/accessory/"]

[/col]

[/row]
[row label="مقالات مرتبط" col_bg="rgba(214, 214, 214, 0.3)"]

[col span__sm="12" padding="20px 20px 20px 20px" align="center" depth="3"]

[title text="مطالب زیر را از دست ندهید" tag_name="h4"]

[blog_posts type="row" columns="2" columns__md="2" depth_hover="3" ids="4475,4304,4549,3988" show_date="false" excerpt_length="30" text_size="xsmall" text_bg="rgba(214, 214, 214, 0.3)"]

[button text="بانک مقالات" color="secondary" radius="10" depth_hover="1" expand="0" icon="icon-angle-right" link="https://fiberopticbank.com/article-book/"]

[/col]

[/row]

اتنیتور فیبرنوری attenuator

در مقاله ی پیش رو به این موضوع که اتنیتور فیبرنوری attenuator تضعیف کننده فیبرنوری چیست و معرفی انواع اتنیتور تضعیف کننده ی فیبرنوری تجزیه و تحلیل اتنیتور attenuator تضعیف کننده ی فیبر نوری در  fiberopticbank میپردازیم .

در مقاله ی فیبر نوری چیست به طور کامل به این موضوع که فیبر نوری چیست و نحوه ی عملکرد فیبرهای نوری پرداختیم پس از بررسی مقاله های قبلی به این نتیجه رسیدیم که امواج نوری درون فیبر های نوری، اطلاعات باینری (اطلاعات باینری یعنی نمایش اعداد بر مبنای دو که همان صفر و یک میباشد )یا دیجیتالی را در شبکه های کامپیوتری و مخابراتی حمل می کنند.

فروش انواع تضعیف کننده فیبر نوری (اتنیتور) در بانک فیبر نوری و شبکه

مسلما برای ارسال این اطلاعات،شبکه ها بایدشامل اجزای مرتبط در بین فرستنده و گیرنده درهر طولی از فیبرباشند.

همانطورکه در مقاله ی فیبر نوری چیست کامل به آن پرداختیم لیزر یا LED نور را در فیبر های نوری ایجاد و ارسال می کنند.

نور ارسال شده در طول مسیر فیبر وشبکه انرژی خودرا از طریق پراکندگی،جذب،تداخل یا بازتاب از دست می دهد.

تضعیف کل اتلاف سیستم : ورود اتلاف و برگشت آن یا بازتاب برگشتی در مجموع به تضعیف اشاره دارد که همه ی این موارد در تعریف کلی تضعیف کل اتلاف سیستم نامیده می شود.

اتنیتور نوری یا تضعیف کننده فیبرنوری چیست ؟ سوییچ فیبر نوری

اتنیتور attenuator  تضعیف کننده فیبرنوری ، یک ابزار پسیو است که برای کاهش سطح قدرت سیگنالهای نوری ارسال شده به کارمیرود.

این تضعیف کننده اغلب برای سیستمهای ارتباطی فیبرنوری که سیگنالهای نوری خیلی قوی دارند و نیاز به کاهش قدرت سیگنالها دارند استفاده می شوند.

 اتنیتور attenuator یکی از اجزا شبکه فیبرنوری است که اتلاف سیگنالها را قابل تنظیم میکند و با این کار قدرت سیگنال نوری ای را که مورد نیازشبکه است فراهم میکند.

 اتنیتورها میزان ضعیف کردن سیگنالها به دسی بلdbاندازه گیری میکندو وضوح سیگنال راکاهش میدهد یامنجر به شکست شبکه مییشود.

نحوه ی عملکرد اتنیتور فیبر نوری به چه نحوی است؟

مداری که موجب تضعیف سیگنال های ارسالی میشود،اجازه  میدهد تا یک منبع  شناخته شده از توان به وسیله فاکتورهای ازقبل تعیین شده کم شودو کاهش یابد و این میزان با یکای دسی بل نمایش داده میشود. سوئیچ فیبر نوری

اگردر رابطه با مطلب بالا بخواهیم مثالی عنوان کنیم یک سیستم تقسیم چندگانه ی طول موج متراکم یا همان  DWDM  (Dense Wavelength Division Multiplexing) که چند طول موج متفاوت وارد یک گره میشوندو هر کدام ازین طول موج ها امکان دارد از مسیر های مختلف عبور کنند و هر کدام تلفات مختلفی داشته باشند.

پس با توجه به توضیحات بالا توان طول موح های متفاوت قبل از ورود به سیستم باید یکسان سازی شود و توان آنها در محدوده استاندارد قرا ربگیرند.

تضعیف کننده ها بوسیله جذب نور، مثل عینک های دودی که نور اضافی را جذب می کنند عمل میکنند.

همانطورکه در قسمت بالایی ذکر شد یک  سری رنج طول موج کاری استاندارد وجود دارد که انرژی طول موج باید در آن سطح باشد.

کاربرد دیگر تضعیف کننده های نوری استفاده ازیک طول فیبربا مقدار تلفات بالاست که وقتی نور از آن عبورمیکند به دلیل افت توان آن به مقدارمشخصی کاسته میشودو توان نور خروجی از این قسمت کمتر از توان نور ورودی می باشد.

درواقع می توان گفت کاهش توان از طریق تلفات گپ، جذب، بازتاب، انعکاس، پراکندگی، انحراف، پرش و ... انجام میشود.

اصول تضعیف کننده نوری ماژول فیبر نوری

  • اصل تلفات گپ
  • اصل جذب
  • اصل انعکاس

اصل تلفات گپ ماژول sfp

اصل تلفات گپ در اتنیتور attenuator  یا تضعیف کننده فیبرنوری ،برای کاهش سطح توان نوری میباشدکه به این شکل میباشدکه دو فیبر بوسیله هوا ازهم جدا شده و تلفات مورد نظر به دست می آید.

این نوع اتنیتور attenuator  که به نام تضعیف کننده گپ هوایی یا اتنیتور attenuator گپ هوایی نیز معروف میباشد نسبت به رطوبت و دمای متغیر ، آلودگی و گرد و خاک حساس میباشند.

این مدل تضعیف کننده به مدل و ساختار توزیع نسبت به فرستنده نیز بسیار حساس می باشد.

اتنیتور گپ برای پیشگیری وجلوگیری از اشباع شدن گیرنده استفاده میشودوبرای این امر نزدیک به فرستنده قرار داده میشود.

پس اگر تضعیف کننده گپ هوایی دورتر از فرستنده قرار بگیرد اثر اتلاف آن کمتر میشود و تلفات مور نیاز را براورده نمیکند پس دلیل دیگر برای نگه داشتن دستگاه مورد نظر نزدیک به فرستنده برای حفظ اتلاف در سطح مورد نظر می باشد.

 اگر نیاز به تضعیف بیشتر سیگنالها باشد در مسیر فیبر باید یک اتنیتور attenuator با استفاده از تکنیک جذب یا بازتاب که در قسمت بعدی راجع به آن توضیح میدهیم  استفاده شود.

شکاف هوا (گپ) بازتاب فرنل تولید می نماید که می تواند برای فرستنده باعث مشکل شود.

[caption id="attachment_4452" align="aligncenter" width="600"]اصل اتلاف گپ gap -اتنیتور ( attenuator ) یا تضعیف کننده فیبر نوری اصل اتلاف گپ gap[/caption]

توضیح اصل گپ : ماژول sfp فیبر نوری

اصل گپ با استفاده ازیک فاصله طولی بین دوفیبرنوری وباعبور دادن سیگنال نوری ازیک فیبرنوری به دیگری باعث تضعیف میشود.

این اصل نشان میدهدکه نور را با انتقال دادن درفیبرنوری وخارج شدن آن از فیبرنوری شروع به پخش شدن میکند.

وقتی که نور در فیبر نوری دریافت می شود، سمت دیگر آن در  cladding به دلیل گپ و انتشار نور در این ناحیه تضعیف شده و افت پیدا میکند.

اصل جذب کابل شبکه

اصول کار اصل جذب مانند یک فیبر نوری میباشدکه به علت وجود نقص و یا ناخالصی انرژی سیگنال عبوری را جذب کرده و آن انرژی را تبدیل به حرارت می کند.

اصل وپایه ی این اصل جذب که در طراحی تضعیف کننده ها استفاده شده است، استفاده از موادی خاص در طول مسیر فیبرنوری است که انرژی نوری را جذب خودش میکند.

این اصل ساده می تواند  راهی موثر برای کاهش قدرت سیگنالهای نوری باشد .

[caption id="attachment_4454" align="aligncenter" width="545"]نشان دهنده ی اصل جذب - اتنیتور ( attenuator ) یا تضعیف کننده فیبر نوری نشان دهنده ی اصل جذب[/caption]

 اصل انعکاس انواع کابل شبکه

اصل بعدی در تضعیف سیگنالها اصل انعکاس است که مهمترین تلفات توان درفیبرنوری بواسطه ی انعکاس وپراکندگی سیگنالها بوجودمی آید.

نور پراکنده شده موجب تداخل در فیبر نوری میشود و درنتیجه مقدار نور منتقل شده یا دریافت شده را کاهش میدهد.

استفاده از اصل انعکاس یا پراکندگی ،سبب میشود اتنیتوری ساخته شودکه مقدار مشخصی از سیگنال را منعکس کند بنابراین تنها بخش مشخصی از سیگنال را عبور دهد.

طبق نوشته های بالا در واقع می توان گفت اصل انعکاس یک نوع تضعیف نمودن قابل برنامه ریزی سیگنال است.

[caption id="attachment_4456" align="aligncenter" width="538"]نشان دهنده ی اصل انعکاس - اتنیتور ( attenuator ) یا تضعیف کننده فیبر نوری نشان دهنده ی اصل انعکاس[/caption]

علت تضعیف بیرونی و درونی : فروش انواع کابل شبکه

تضعیف بیرونی یا اتلاف انتقالی ممکن است توسط عوامل خارجی نظیر پیکربندی شبکه به صورت معیوب به دست آید.

تضعیف درونی توسط تولید ناخالصی های موجود درفیبر که باعث جذب یا پراکنده شدن نور می شود حاصل می شود.

اتنیتور فیبرنوری برای تمامی فیبرهای سینگل مود و مالتی مود در محدوده ی محصولات استاندارد تولید و استفاده میشود.

انواع اتنیتور فیبرنوری : کابل شبکه

در بازار دو نوع تضعیف کننده ی اتنیتور ثابت ومتغیر موجود هستند شرح مشخصات آنها به صورت زیر میباشد:

اتنیتور یا تضعیف کننده ی ثابت :

تضعیف کننده یا اتنیتور attenuator ثابت، تضعیف را در یک سطح ثابت نگه میدارد.

مدل تضعیف کننده اتنیتور attenuator  ثابت شبیه به اداپتورهای فیبرنوری کامپکت میباشند و برای تضعیف کردن سیگنالها در فیبرهای سینگل مود فیبر نوری در کاربردهای مختلف ایده آل هستند.

انواع تضعیف کننده اتنیتور  attenuator ثابت :

این نوع از تضعیف کننده ها خود به دو نوع تقسیم میشود .

  • تضعیف کننده اتنیتور ثابت In-Line
  • تضعیف کننده اتنیتور ثابت کانکتوری bulkhead یا bulk

تضعیف کننده اتنیتور attenuator ثابت In-Line :

نوع اول تضعیف کننده اتنیتور ثابتIn-lineاست که اساسا،شبیه یک پچکوردمیباشدیعنی یک کابل فیبرنوری که توسط دوکانکتور بهم متصل شده اند .

اتنیتور ( attenuator ) یا تضعیف کننده فیبر نوری

اتنیتور ثابت کانکتوری مشاوره و فروش انواع کابل شبکه

تضعیف کننده اتنیتور ثابت نوع کانک توری آن هست که،به آن bulk میگویند وشبیه کانکتورهای فیبرنوری است وبه راحتی میتواند با کانکتورهای فیبرنوری معمول موجود FC, ST, SC, LC  مچ شود.

اتنیتور ( attenuator ) یا تضعیف کننده فیبر نوری

attenuator اتنیتورهای ثابت برای داشتن یک سطح ثابت برای سیگنال ها ضعیف طراحی شده اند.

تضعیف کننده ها ازلحاظ تئوری میتوانندبرای ارائه هرمقدار از تضعیف مورد نظر،طراحی وبه کارگرفته شود.

تضعیف کننده ثابت معمولا برای کاربرد های سینگل مود استفاده می شود.

اتنیتورهای attenuator فیبرنوری تضعیف کننده نوری در حالت کلی در استفاده ی مصارف کابلهای سینگل مود به علت جلوگیری از اضافه بار نوری در مسافت های طولانی در گیرنده ها استفاده میشوند.

[caption id="attachment_4449" align="aligncenter" width="610"]اتنیتور ( attenuator ) یا تضعیف کننده فیبر نوری ثابت attenuator اتنیتورهای ضعیف کننده ی ثابت[/caption]

attenuator تضعیف کننده ی متغیر : کابل شبکه cat5

اتنیتورattenuator تضعیف کننده های متغیر عموما برای تست و اندازه گیری استفاده می شوند.

اتنیتور متغیر یک رنج قابل تنظیم دارد که مقدار دقیق توان خروجی را با تلفات مختلف می توان بدست آورد.

انواع تضعیف کننده اتنیتور  attenuator متغیر:

این نوع از تضعیف کننده ها خود به دو نوع تقسیم میشود .

  • تضعیف کننده متغیر پله ای
  • تضعیف کننده متغیر پیوسته

تضعیف کننده متغیر پله ای Variable Attenuator Stepwis:

اتنیتورattenuator تضعیف کننده پله ای می تواند تلفات سیگنال را در پله های مشخص 0.1dB  و 0.5Db یا 1dB  تغییر دهد.

 این تضعیف کننده ممکن است در کاربرد های برخوردبا منابع توان نوری مختلف استفاده شود.

[caption id="attachment_4457" align="aligncenter" width="230"]تضعیف کننده ی متغعیر پله ای / اتنیتور ( attenuator ) یا تضعیف کننده فیبر نوری تضعیف کننده ی متغعیر پله ای /Fiber-Optical-Variable-Attenuator Stepwise[/caption]

تضعیف کننده متغیر پیوسته  Continuously Variable Attenuators  : کابل شبکه CAT5

نوع دیگر اتنیتور attenuator تضعیف کننده های متغیر اتنیتور متغیر پیوسته است .

این اتنیتور متغیر پیوسته  میتواند بر حسب تقاضا تغییر کند.

اگر بخواهیم تعریفی ارائه کنیم این اتنیتوردارای یک دستگاه درمحل میباشدکه اجازه میدهدتا تضعیف سیگنال به مقدار موردنیاز تغییرنماید.

این اتنیتور در محیط های کنترل نشده استفاده میشود که ویژگی های ورودی یا خروجی به طور مداوم نیاز به تغییر دارندبه همبن علت این اتنیتور  اجازه میدهد تا اپراتور تنظیمات لازم تضعیف کننده برای اعمال تغییرات مورد نیاز با سرعت و دقت بدون هیچ گونه وقفه در کار خود را انجام دهد.

تصاویر زیر دو تضعیف کننده متغیر را نشان میدهند.

[caption id="attachment_4458" align="aligncenter" width="278"]تضعیف کننده ی متغیر پیوسته - اتنیتور ( attenuator ) یا تضعیف کننده فیبر نوری تضعیف کننده ی متغیر پیوسته Continuouslyy Variable Attenuators[/caption][caption id="attachment_4459" align="aligncenter" width="262"]اتنیتور ( attenuator ) یا تضعیف کننده فیبر نوری - تضعیف کننده ی متغیر پیوسته Continuously Variable Attenuators تضعیف کننده ی متغیر پیوسته[/caption]

مقاله فوق توسط بانک فیبر نوری نوشته شده است و برای گردآوری اطلاعات از سایت های   edgeoptic و  fairviewmicrowave استفاده شده است . برای دریافت قیمت ها با مشاورین ما در بانک فیبر نوری تماس بگیرید .

فروش انواع تضعیف کننده فیبر نوری (اتنیتور) در بانک فیبر نوری و شبکه

[section label="محصولات مرتبط" visibility="hidden"]

[row col_bg="rgba(116, 162, 184, 0.19)"]

[col span__sm="12" padding="20px 20px 20px 20px" align="center" depth="3"]

[title style="center" text="محصولات مرتبط" color="rgb(131, 4, 4)"]

[ux_products style="normal" type="masonry" columns="3" columns__sm="1" depth="1" depth_hover="3" products="3" orderby="rand" image_height="5:6" text_size="small"]

[button text="مشاهده همه محصولات" radius="10" depth_hover="1" expand="0" link="https://fiberopticbank.com/product-category/passive/attenuator/"]

[/col]

[/row]

[/section]

[row col_bg="rgba(214, 214, 214, 0.3)"]

[col span__sm="12" padding="20px 20px 20px 20px" align="center" depth="3"]

[title text="مطالب زیر را از دست ندهید" tag_name="h4"]

[blog_posts type="row" columns="2" columns__md="2" depth_hover="3" ids="4375,4348,4284,4136" show_date="false" excerpt_length="30" text_size="xsmall" text_bg="rgba(214, 214, 214, 0.3)"]

[button text="بانک مقالات" color="secondary" radius="10" depth_hover="1" expand="0" icon="icon-angle-right" link="https://fiberopticbank.com/article-book/"]

[/col]

[/row]

کابل دراپ (Drop Cable) چیست ؟ کابل شبکه CAT5E

Indoor-or-Outdoor-Fiber-Optic-FTTH-Flat-Drop-Cable

در پروژه های Fiber to the Home) FTTH) از نوع خاصی از کابل های فیبر نوری استفاده می شود که به آنها کابل دراپ یا دراپ کیبل (DROP CABLE) میگویند.

کابل دراپ (drop cable) ، کابلی است که ازآن برای کابل کشی فیبر به ساختمان های مسکونی و خانه در داخل و خارج ازساختمان استفاده می شود.  کابل دراپ، کابلی باریک، محکم و ارزان قیمت نسبت کابل های فیبرنوری میباشدکه در کابل کشی داخلی ساختمان از آن استفاده می گردد.

ویژگی کابلهای دراپ :

(drop cable)کیبل دراپ براحتی peel (راحت میتوان کابل را لخت کرد ) شده و تار های آن جهت فیوژن و Optic Cable Distribution Frame)  OCDF) بندی در کاست باکسFiber Access Terminal) FAT) یا Optical Telecommunication Outlet) OTO)  آماده خواهند شد.

  • معمولاً کابلهای دراپ دو رشته ای هستند اما ، drop cable کیبل دراپ 4 ، 6 ، 8 ، 12  رشته ای نیز وجود دارد .
  • (drop cable)کیبل دراپ  می تواند دارای لوز یا بدون لوز تیوب باشد.
  • (drop cable)کیبل دراپ ها می توانند دارای سیم های استحکام در کنار فیبر باشد
  • تمامی (drop cable)کیبل دراپ ها به صورت سینگل مود میباشند .
  • بسته به استاندارد فیبر سینگل مود به کار رفته ،(drop cable)کیبل دراپ ها دارای درجه خمیدگی مشخصی هستند .
  • (drop cable)کیبل دراپها هم برای نصب در داخل ساختمان و هم خارج ساختمان استفاده میشود .
  • برخی از(drop cable)کیبل دراپ دارای روکش Low Smoke Zero Halogen)  LSZH ) به معنی کابل بدون دود و بدون هالوژن میباشد
  • برخی از دراپ کابلهای دارای روکش LSOH که گاهی آنرا LSFH  که هر دو مختصر عبارت( Low Smoke Free Of Halogen )به معنی کابل بدون دود و رها از هالوژن (بدون هالوژن ) باشد،
  • (drop cable)کیبل دراپ با روکش LSZH و LSOH توانایی مقابله با اشعه فرابنفش را خواهد داشت و همچنین در اثر سوختن دود و هالوژن تولید نمی کند.
  • قطر(drop cable)کیبل دراپها می تواند 2 یا 3 میلیمتری باشد کابل شبکه cat5e
  • (drop cable)کیبل دراپ میتواند آرمورد ARMOURDE باشدجهت جلوگیری ازجوندگی یاکشیدگی در هنگام کابل کشی اما وجود پوشش ARMORED قیمت دراپ کابل را  مسلما بالاتر میبرد .

فروش انواع کابل دراپ فیبر نوری در بانک فیبر نوری و شبکه

نحوه ی کابل کشی با کابلهای دراپ : کابل شبکه cat6

  همانطورکه در قسمت  ویژگی (drop cable) کیبل دراپ به  آن  اشاره کردیم بسته به استانداردی که در فیبر سینگل مود به کاررفته (drop cable) کیبل دراپ دارای درجه خمیدگی مشخصی خواهد بود که با توجه به آن باید کابل کشی انجام شود .

دراپ کیبل ها را نباید به اندازه ی زیاد خم کرد زیرا این کار ممکن است موجب قطع شدن(drop cable)کیبل دراپ شود یا در خوشبینانه ترین حالت ممکن است پهنای باند کابل دراپ بسیار کم شود .

برای نصب کردن کابلهای دراپ، کابل دراپ را به دو قسمت تقسیم کرده و حدود یک متر از کابل لخت و بی پوشش می گردد. برای نصب کابل در پریز مخابرات نوری Optical Telecommunication Outlet) OTO ) یا Access Terminal Box) ATB )جعبه انتهایی دسترسی، باید مقداری از کابل را در کاست پریز فیبر نوری وارد کرده و آمادۀ فیوژن اسپلایسینگ کنید . برای ثابت نگه داشتن کابلهای دراپ  روی دیوار،  از بست هایی که دارای لایه پلاستیکی هستند استفاده میکنند تا از آسیب دیدن آنها جلوگیری کنند.

در پروژه FTTH (فیبر به خانه) مخابرات فیبر را تا ورودی ساختمان به مصرف کننده تحویل خواهد داد. بقیۀ کابل کشی فیبر نوری باید توسط پیمانکار صورت بگیرد و نحوه ی انجام کابل کشی در میزان پهنای باند  و ارتباط نوری پایدار اثر دارد .

دراپ کابل و انواع آنها : کابل شبکه CAT6

کابلهای دراپ به عنوان یک بخش مهم و اساسی از شبکه ی FTTH ، ارتباط را از آخرین نقطه ی توزیع که (همانطور در قسمت بالا ذکر شده بود مخابرات فیبر را تا ورودی ساختمان به مصرف کننده تحویل میدهد) تا داخل منزل مشترک را برقرار میکنند .

کابلهای دراپ به دو دسته  زیر تقسیم میشوند .

  • دراپ های Outdoor
  • دراپ های  Indoor

کابل های دراپ Outdoor (آتدور)

دراپ های Outdoor به سه شکل زیر طبقه بندی میشوند .

  1. دراپ های Outdoor هوایی .
  2. دراپ های Outdoor کانالی .
  3. دراپ های Outdoor دفنی .

 

دراپ های Outdoor با توجه به شرایطی که در محیط های Outdoor وجود دارد اغلب تحمل فشار این دراپ ها بالای 1000 نیوتون میباشد .

کابلهای دراپ Outdoor از لحاظ شکل و  ساختار ظاهری انواع مختلفی دارند . که ما برای مثال چند نمونه رایج را معرفی میکنیم .

کابل دراپ Flat type :

drop cable  کیبل دراپهای مسطح ظاهری نسبتا فلت و مسطح دارند و در اغلب موارد از پوششی از جنس پلی اتلین ساخته شده است  .

ساختار ظاهری و ساختاری این دراپ به این صورت میباشد که در بالا و پایین داخل این پوشش پلی اتلینی دو سیم فلزی به نام مهار قرار دارد که نقش این مهار ها استحکام بخشی به drop cable  کیبل دراپ میباشد . کابل شبکه CAT7

کابل دراپهای مسطح در اغلب موارد متشکل از یک یا دو کر فیبر نوری میباشد اما گاها امکان دارد که تعداد کر های این دراپ به 12 کر هم برسد .

در شکل زیر یک دراپ فلت دو کری را بررسی میکنیم .

کابل دراپ هشتی شکل (Figure-8 Drop Cables) :

نمونه ی دیگر و بسیار معروف کابل دراپ های outdoor دراپ کابل های  Figure-8 میباشند . اغلب مصرف این نوع کابل دراپ برای نصب هوایی میباشد 

دراپ کابل Figure-8 و اغلب دراپ کابل های هوایی دارای یک messenger میباشند ک این messenger یک خود نگهدارنده است که در بالای دراپ کابل نصب شده است و محور و نگهدارنده ی کابل دراپ میباشد .

کابل های مجهز به messenger به دلیل وجود یک سیم فولادی و محکم از انعطاف پذیری کمتری نسبت به کابلهای فلت برخوردارند.

شباهت شکل ظاهری سطح مقطع آنها با عدد 8 ، این کابلها را به کابلهای دراپ هشتی شکل  (Figure-8) معروف کرده است.

اغلب تعداد کر در این نوع کابلها ۲ الی 12 عدد می­باشد. تحمل فشار این کابلها حدود ۶۰۰۰ نیوتن است.

 

کابل دراپ هشتی (Figure-8 Drop Cables).jpg

کابل دراپ دایره­ ای (Round Drop Cables) : کابل شبکه cat7

کابل دراپ های دایره شکل نوع دیگری از دراپ های outdoor هستند.

قابلیتی که این نوع drop cable  کیبل دراپ رااز سایرکابل دراپ هایoutdoorمجزا میکندساختار دایره ای شکل آنهامیباشد

 این نوع از دراپ کابل اغلب از یک رشته فیبر تکی با قابلیت bend-insensitive به معنی غیر حساس به خم شدن تشکیل میشوند .

ساختار داخلی کابل دراپ دایره ای توسط یک پوشش داخلی جهت مستحکم بودن و یک پوشش خارجی جهت حفاظت از کابل در برابر فشار احاطه شده است .

فروش انواع تجهیزات FTTH در بانک فیبر نوری و شبکه

کابلهای دراپ Indoor : تجهیزات شبکه

کابلهای دراپ Indoor داخل ساختمان ها استفاده میشوند ازین جهت آنها را (Building Drop Cables)نیز می­نامند .

ازینdrop cableکیبل دراپ های  این دوربین نقطه ی ورودی ساختمان وداخل واحدهای درون ساختمان جهت برقراری ارتباط استفاده میشود.

استحکام  کابلهای دراپ indoor به علت  استفاده  ازآنها  درفضای  داخلی  ساختمان  ودر امان  بودن  ازسختی  های  محیطی  همچون  رطوبت، نور آفتاب، گرما و سرما کمتر از کابلهای دراپ outdoor میباشد .

 دراپ کابل indoor از لحاظ شرایط نصب و راه اندازی دارای سهولت بیشتری هستد .

 کابلهای دراپ indoor  به دسته های مختلف تقسیم میشوند . از جمله دراپهای indoor  میتوان به موارد زیر اشاره کرد .

  • کابلهای رایزری
  • میکروداکت
  • کانکتوردار (Connectorized)

دراپ کابلهای رایزری : ابزار و لوازم شبکه

کابلهای دراپ رایزری امکان توزیع کابلها را در کل ساختمان فراهم می­کنند. این کابلها جهت اتصال نقطه ورودی فیبر اصلی در طبقه همکف به طبقات فوقانی استفاده می­شوند. ساختار دسته بندی فیبر نوری در این کابلها باعث می­شود خارج کردن یک رشته فیبر از درون آن با سهولت بیشتری انجام شود. تعداد کُر فیبر موجود در این کابلها از 2 تا 12 کر متغیر می­باشد .

drop cable  کیبل دراپ های رایزری با استاندارد G657A2 درون یک پوشش بیرونی قرار می­گیرند.

دراپ کابلهای میکروداکت : فروش انواع تجهیزات شبکه

استفاده  ازکابل میکرو در میکرو داکت  شوت  می شود بادستگاه شوتینگ،بنابراین بیشترازاینکه به استحکام و مقاومت دربرابرضربه  به این کابل ها

پرداخته شود، به باریک بودن کابل تولید شده و کم حجم بودن این کابل ها اهمیت داده شده است.

ازآنجایی که کابل میکرو در میکرو داکت قرار می گیرد، میکروداکت وظیفۀ محافظت ازتارهای فیبر نوری را خواهد داشت.

از  پارامتر  هایی  که  کابل  میکرو  فیبرنوری  باید  داشته  باشد ،  صیقلی  بودن  سطح  بیرونی  روکش  پلیمری  آن  می باشد.

وقتی کابل میکرو درمیکرو داکت شوت می شود،کمترین اصطکاک را ایجاد کرده وبدون مشکل کابل کشی پروژهFTTXصورت بگیرد.

این مقاله توسط بانک فیبر نوری نوشته و گردآوری شده است و برای نوشتن این مقاله از سایت های  gelink.com  و thenetworkencyclopedia.com استفاده شده است.

برای مشاهده ی قیمت های کابلهای دراپ موجود در بانک فیبر نوری بروی دکمه مشاهده همه محصولات کلیک کنید یا با مشاوران ما در بانک فیبر نوری تماس بگیرید .

[row label="محصولات مرتبط" col_bg="rgba(116, 162, 184, 0.19)"]

[col span__sm="12" padding="20px 20px 20px 20px" align="center" depth="3"]

[title style="center" text="محصولات مرتبط" color="rgb(131, 4, 4)"]

[ux_products style="normal" type="masonry" columns="3" columns__sm="1" depth="1" depth_hover="3" cat="349" products="3" orderby="rand" image_height="5:6" text_size="small"]

[button text="مشاهده همه محصولات" radius="10" depth_hover="1" expand="0" link="https://fiberopticbank.com/product-category/drop-cables/"]

[/col]

[/row]
[row label="مقالات مرتبط" col_bg="rgba(214, 214, 214, 0.3)"]

[col span__sm="12" padding="20px 20px 20px 20px" align="center" depth="3"]

[title text="مطالب زیر را از دست ندهید" tag_name="h4"]

[blog_posts type="row" columns="2" columns__md="2" depth_hover="3" ids="4475,4304,4549,3988" show_date="false" excerpt_length="30" text_size="xsmall" text_bg="rgba(214, 214, 214, 0.3)"]

[button text="بانک مقالات" color="secondary" radius="10" depth_hover="1" expand="0" icon="icon-angle-right" link="https://fiberopticbank.com/article-book/"]

[/col]

[/row]

پچ کورد فیبر نوری (پچکرد patchcord ) چیست ؟

patchcord پچکرد های فیبر نوری / پچ کورد فیبر نوریپچ کورد (پچکرد) فیبر نوری، کابلی میباشد که هر دو سر آن کابل ، به کانکتور فیبر نوری متصل میشود پچ کوردها( پچکرد های ) بایستی متناسب با فیبر نوری انتخاب شوند. مثلاً پچ کورد سینگل مود برای فیبر سینگل مود و پچ کورد مالتی مود برای فیبر مالتی مود مورد استفاده قرار میگیرد . فروش انواع ابزار و لوازم شبکه

پچ کورد (پچکرد) یک کابل الکتریکی یا نوری است که برای متصل کردن یک وسیله الکترونیکی یا نوری به وسیله دیگر به سبب مسیریابی سیگنال ها مورد استفاده قرار می گیرد.  پچ کورد (پچکرد)  فیبر نوری برای ایجادارتباط بین تجهیزات و قطعات درشبکه فیبرنوری به کاربرده میشود و نام دیگر آن پچ کیبل patch cable میباشد .

دسته بندی و انواع پچکرد ها به علت وجود کانکتور های مختلف دارای انواع مختلف میباشند .

کانکتور های موجود در بازار شامل کانکتور های LC ، ST ، FC، SC،، MU ، MTRJ و E2000 میشود .

 

کلیپ ویدئو ی زیر به توضیحات کلی در مورد پچ کیبل ها و پچ کورد میپردازد . زیر نویس  انگلیسی و فارسی زیر کلیپ قرار داده  شده  است . پچ پنل شبکه

[playlist type="video" ids="4402"]

 What is Fiber Optic Patch Cable?

today we will explain the type of fiber patch cable and their applications here is what a fiber patch cable looks like this is a patch cable with sc connectors here is where fiber patch cables are used these are the lightweight equipment which are cross connected with fiber patch cables fiber optic patch cable plays an important role in fiber our networks they are   used for cross connection and connecting cabling infrastructure to light wave equipment

fiber patch cables can be categorized as simplex patch cable and duplex patch cable

simplex patch cable has only one connector on each end duplex patch cable has two connectors on each end
fiber patch cables can also be categorized as single mode patch cable and multimode fiber patch cable

single mode patch cable uses single mode fiber the cable jacket is your lis yellow color
multimode patch cable uses multimode fiber the cale jacket is your early orange color
fiber patch cable can also be categorized based on connector types the most popular connector types are SC LC ST FC MT RJ

پچ کورد فیبر نوری چیست ؟ پچ پنل شبکه 24 پورت

امروز میخواهیم درباره ی انواع پچ کرد ها و کاربرد های آنها توضیح بدهیم . در اینجا ما یک پچ کیبل فیبر نوری مشاهده میکینم که کانکتور این پچ کیبل کانکتور SC میباشد .

اینجا مکانی است که از پچ کیبل های فیبر نوری استفاده میشود این تجهیزات ، تجهیزات سبک وزنی هستند که فیبر های متقابل را به پچ کیبل های فیبر نوری متصل میکنند .

پچ کورد ها نقش مهی در فیبر ها دارند . در شبکه ها از پچ کیبل ها برای اتصال متقابل و همچنین برای اتصال زیر ساخت های کابل کشی به تجهیزات موج نوری استفاده میشود

پچ کیبل ها فیبر نوری در دو دسته ی پچ کورد های سیمپلکس  و پچ کورد های داپلکس دسته بندی میشوند .

پچ کیبل های سیمپلکس در هر طرف انتهایی کابل خود فقط به یک کانکتور متصل هستند .

پچ کیبل های داپلکس در هر طرف انتهایی کابل خود  به دو کانکتور  اتصال دارند  .

پچ کورد ها فیبر نوری را میتوان به دوسته ی پچ کورد های سینگل مود و پچ کورد های مالتی مود دسته بندی کرد .

پچ کیبل های سینگل مود برای فیبر های سینگل مود استفاده میشود و رنگ غلاف یا پوشش بیرونی آنها زرد میباشد .

پچ کیبل های مالتی مود برای فیبر های مالتی مود استفاده میشود و رنگ غلاف یا پوشش بیرونی آنها نارنجی میباشد .

پچ کیبل های فیبر نوری را میتوان بر اساس انواع کانکتورهای آن دسته بندی کرد . که مشهور ترین این کانکتور ها عبارتند از : SC ، LC ،  ST، FC ، MTRJ

انواع پچ کوردهای فیبر نوری : پچ کورد شبکه

[caption id="attachment_4431" align="aligncenter" width="530"]انواع پچ کورد patchcord / پچکرد های فیبر نوری / پچ کورد فیبر نوری انواع پچ کورد ها patchcord[/caption]

همان طور که در متن بالا به آن اشاره شد پچکرد های فیبرنوری انواع مختلفی دارد ولی می توان آنها را به طور عمده به علت وجود انواع کانکتور و کابل طبق دو عامل گفته شده تقسیم بندی نمود .

دسته بندی پچ کوردها با انواع کانکتور ها : کیستون شبکه

پچ کورد های فیبر نوری را همانطور که گفته شد طبق انواع کانکتور ها دسته بندی میکنند . به عنوان مثال :

پچکردی که هر دو سر کابل آن به کانکتور LC متصل باشد را پچ کورد  LC  مینامند .

دسته بندی پچ کوردها طبق فرول کانتور شده :

عامل دیگر طبقه بندی پچ کورد ها به نوع و نحوه ی صیقل دادن فرول کانکتور شده بستگی دارد .

اگر  پجکرد های فببر نوری را طبق عامل فرول کانکتور شده دسته بندی کنیم شامل سه دسته بندی زیر میشود .

  • پچ کورد های  APC
  • پچ کوردهای UPC
  • پچکورد های PC

دسته بندی پچ کوردهای فیبر نوری طبق انواع مختلف کابل فیبر نوری :

پچ کورد های فیبر نوری را میتوان طبق پارامتر های مختلف از کابل های فیبر نوری طبقه بندی کرد .

طبقه بندی بر اساس مواد مصرفی : کیستون

  • PVC
  • Riser Plenum
  • LSZH
  • OFNP
  •  OFNR

و  سایر غلاف ها دسته بندی کرد . پچ کورد

دسته بندی پچ کوردها طبق تعداد کر ها:

پچ کرد های فیبر نوری اگر طبق تعداد کر ها دسته بندی شوند طیق  دو نوع زیر طبقه بندی میشوند .

  • پچکرد های فیبر نوری سیمپلکس
  • پچکردهای فیبرنوری داپلکس

  همچنین مطابق نوع کر مصرفی پچ کوردها به دو نوع سینگل مود و مالتی مود تقسیم می‌شوند .

پچکورد فیبر نوری سیمپلکس :

پچکورد های فیبر نوری سیمپلکس از یک کر فیبر نوری استفاده میکنند . رنگ پچکورد فیبر نوری  سینگل مود  زرد میباشد و با سایز هسته ی 9/125µm به بازار عرضه میشود .

پچکورد فیبر نوری داپلکس : پریز و فیس

پچکوردهای فیبر نوری داپلکس از دو کر فیبر نوری استفاده میکنند .

رنگ پچکورد فیبر نوری مالتی مود به رنگ نارنجی مباشد وباسایز  هسته ی 62.5/125µm به بازار عرضه میشود .

پچ کورد های فیبر نوری مالتی مود به دو نوع OM3 و OM4 تقسیم‌بندی می‌شوند.

 معرفی انواع پچکرد های فیبر نوری با کانکتور های مختلف : پریز و فیس شبکه

فرول چیست؟ هرکانکتوری که به سرپچ کوردها متصل شده است شامل یک عنصربرای انتقال داده میباشد که به این عنصر فرول میگویند.

فرول میتواند از متریال های متفاوتی تولید شود که این متریال ها عبارتند از :

  • فرول های پلاستیکی
  • فرول  سرامیکی
  • فرول های مسی

که مرغوبترین نوع آنها متریال سرامیکی میباشد.

پچ کورد های LC : پریز شبکه

پچکرد های LC از محبوب ترین و رایج ترین نوع پجکرد ها هستند عبارت LC مخفف کانکتور (Lucent)رمیباشد .  نحوه ی ساختار  آنها به این گونه است که کابل فیبر نوری به واسطه ی دو کانکتور LC تجهیز شده است .

پچکرد های LC دارای بدنه ای پلاستیکی و فرول با اندازه‌ی دقیق 1.25mm و از جنس سرامیکی میباشند.  پج کورد های LC دارای اندازه ای کوچک هستند که همین امر موجب کمتر اشغال شدن فضا میشود . پچ کرد های LC  بیشترین استفاده را در نوع سینگل مود دارند . و این نوع پچ کوردها برای سایزهای mm1.6 2.0mm و  mm 3.0 استفاده می‌شود.

SM-DU-LC-LC-APC پچکرد های فیبر نوری / پچ کورد فیبر نوری

پچ کورد های ST : بک باکس شبکه

 پچکرد های ST  از نظر قطر کانکتور مثل کانکتور SC  میباشد که در گزینه ی بعد به توضیح آن میپردازیم . عبارت ST در این نوع پچ کوردها ST مخفف Straight-Tip است . فرول پچ کورد ST  اندازه ی 2.5 میلی‌متری دارد .

این کانکتور سرنیزه‌ای شکل است و دارای فرول طولانی فنری برای نگه‌داشتن فیبراست که تصویرآن را در عکس زیرمشاهده میکنید .

پچ کوردها ی ST در هر دو نوع سینگل و مولتی مود در دسترس می‌باشد.

آداپتورهای داپلکس وسیمپلکس به صورت افقی نصب می‌شود وبامحفظه های پلاستیکی وفلزی موجود بوده وبه دودسته زیر تقسیم میشود :

دارای آستر از جنس برنز فسفات و یا اکسید زیرکونیوم تقسیم می‌شود.

نوک این نوع پچ کوردها دارای نوک صاف و مستقیم است که باعث می‌شود به‌راحتی داخل و خارج می‌شود.

ST-ST-SM-Duplex پچکرد های فیبر نوری / پچ کورد فیبر نوری

پچ کورد های SC : پریز شبکه تک پورت

پچ کورد SC دارای دو سر کانکتور SC  میباشد  .  SC مخفف عبارت  Standard Connector به معنی کانکتور مشترک یا کانکتور میدان و یا استاندارد میباشد .

اغلب پچ کورد های SC  در مخابرات فیبر نوری و در ارتباطات داده ها مورد استفاده قرار میگیرد .

شکل ظاری کانکتور های SC از نوع فشار و کشش بوده و برای 1000 چرخه اتصال می‌شود . پچ کورد SC در کانکتور خود دارای قفل می‌باشد که با این حرکت از راه فرول سرامیکی یک اتصال دقیق به وجود می‌آورد. در تصویر زیر شکل ظاهری پچ کورد SC میباشد .

از ویژگی های پچ کورد SC میتوان به موضوع  بسیار کم‌هزینه و مداوم بودن آنها اشاره کرد.

 این پچ کورد ها به‌طور گسترده در شبکه‌های فیبر نوری استفاده می‌شود و می‌تواند با قاب پلاستیکی و اکسید زیرکونیوم همراه می‌باشد.

SC-SC-APC-DUPLEX پچکرد های فیبر نوری / پچ کورد فیبر نوری

پچ کورد های FC :

پچ کوردهای FC  از اتصال دو کانکتور FC تشکیل شده است.نحوه ی اتصال پچ کورد FC به شکل پیچی میباشد .

FC  مخفف عبارت Fixed connector به معنای کانکتور ثایت میباشد . فرول و آستر مورداستفاده در این نوع کانکتور همانند کانکتور SC است و در دو حالت مولتی مود و سینگل مود قابل‌دسترسی است. 

شکل ظاهری پچ کورد FC را در تصویر زیر میبینیم  . پریز شبکه دو پورت

از این نوع پچ کورد می‌توان در محیط های با لرزش بالا استفاده کرد و به‌صورت پیچی محکم بست اما نکته  ی مهم  این مساله است که باید قبل از سفت و محکم کردن آن را به‌صورت صحیح وارد نمود.

FC-TO-FC-Duplex-SM - پچکرد های فیبر نوری / پچ کورد فیبر نوری

پچ کوردهای  MTRJ: قاب پریز شبکه

پچ کرد های MTRJ  متشکل از دو کانکتور MTRJ  میباشد . MTRJ  مخفف عبارت Mechanical Transfer Registered Jackاست که این عبارت به معنی فیش سفارشی انتقال مکانیکی  میباشد 

  

 کانکتور MTRJ توسعه‌ یافته‌ی دو کانکتور MT و RJ میباشد . کانکتور MTRJ دارای محفظه و فرول پلاستیکی است و از ویژگی‌های این نوع پچ کورد ارتباط دو کانکشن فیبر نوری می‌باشد.

هر خانه کانکتور MTRJ دارای دوبلکس (دو کر فیبر) و همچنین شباهتی به کانکتور مسی اترنت RJ45 دارد. اندازه این کانکتور نصف کانکتور SC است و به دو صورت (با دو پین فلزی) نر و ماده (بدون سوزن و پین) در بازار وجود دارد و معمولاٌ در کاربردهای شبکه مورداستفاده قرار می‌گیرد. اندازه این نوع پچ تا از فیش‌های تلفن کوچک‌تر است و کار کردن با آن نیز آسان‌تر می‌باشد.

SM - پچکرد های فیبر نوری / پچ کورد فیبر نوری

این مقاله توسط بانک فیبر نوری نوشته شده است و برای گرد آوری برخی از اطلاعات از سایت  Fo4sale.com  استفاده شده است . برای دریافت قیمت انواع پچ کورد ها و سایر تجهیزات شبکه میتوانید روی عکس مورد کلیک کرده یا با شماره تماس های بانک فیبر نوری تماس بگیرید .

[row label="محصولات مرتبط" col_bg="rgba(116, 162, 184, 0.19)"]

[col span__sm="12" padding="20px 20px 20px 20px" align="center" depth="3"]

[title style="center" text="محصولات مرتبط" color="rgb(131, 4, 4)"]

[ux_products style="normal" type="masonry" columns="3" columns__sm="1" depth="1" depth_hover="3" cat="124" products="3" orderby="rand" image_height="5:6" text_size="small"]

[button text="مشاهده همه محصولات" radius="10" depth_hover="1" expand="0" link="https://fiberopticbank.com/product-category/passive/patch-cord/"]

[/col]

[/row]
[row label="مقالات مرتبط" col_bg="rgba(214, 214, 214, 0.3)"]

[col span__sm="12" padding="20px 20px 20px 20px" align="center" depth="3"]

[title text="مطالب زیر را از دست ندهید" tag_name="h4"]

[blog_posts type="row" columns="2" columns__md="2" depth_hover="3" ids="3147,693" show_date="false" excerpt_length="30" text_size="xsmall" text_bg="rgba(214, 214, 214, 0.3)"]

[button text="بانک مقالات" color="secondary" radius="10" depth_hover="1" expand="0" icon="icon-angle-right" link="https://fiberopticbank.com/article-book/"]

[/col]

[/row]

  • ۹۸/۱۱/۲۵
  • مرضیه سیفی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی