مدیرپیامک

پنل اس ام اس

مدیرپیامک

پنل اس ام اس

  • ۰
  • ۰

کابل فیبر نوری مالتی مود Multi Mode چیست ؟

مقاله ی فیبر های نوری مالتی مود Multi mode پیرو مقاله ی فیبر نوری چیست که درآن به توضیح این مساله که فیبر نوری چیست و چگونه عمل میکند پرداختیم و به انواع دسته بندی های فیبرهای نوری اشاره کردیم نوشته شده است .

فیبرهای نوری همانطور که در مقاله ی فیبر نوری چیست گفته شد به سه دسته ی ، فیبر های مالتی مود Multimode وفیبرهای سینگل مود Singlemode و فیبرهای NZ تقسیم شدند.

حال دراین مقاله که توسط تیم فنیfiberopticbank.comنوشته وتدوین شده است به معرفی انواع فیبرهای مالتی مود Multimode وتجهیزات مورد استفاده در فیبرهای مالتی مود Multimode و تفاوت فیبرهای مالتی مود Multimode وفیبرهای سینگل مود singlemode،موارداستفاده از فیبرهای مالتی مود Multimode ، مسافت انتقال فیبرهای مالتی مود Multimode پرداخته ایم .

تفاوت فیبر های مالتی مود multimode و فیبرهای سینگل مود Single mode چیست ؟ ابزار و تهیزات تست

اولین  و  مهمترین  تفاوتی که فیبرهای  سینگل  مود  single mode   وفیبرهای  مالتی  مود  multimode را ازهم مجزامیکند  تفاوت  قطرcore  یا هسته ی فیبر های سینگل مود single mode  و فیبرهای مالتی مود  multimode میباشد .

قطرهسته ی فیبرهای  مالتی  مود بین50میکرون تا62.5میکرون میباشد  این  درحالی  است  که همانطورکه  درقسمت  فیبرهای  سینگل  مود  Single mode ذکرشد بود قطر هسته در فیبر های سینگل مود singlemode بین 8  تا 10  میکرون میباشد .

مبحث پاشندگی :

تفاوت قطرها در فیبر های مالتی مود multimode ، این اجازه را میدهد که چندین سیگنال نوری به طور همزمان از هسته عبور کنند ؛ و این موضوع چندین حالت از انتشار یا پاشندگی را به وجود می آورد .

حال مساله ای که مطرح میشود در ارتباط با مبحث پاشندگی میباشد زیرا امر پاشندگی پهنای باند را کاهش میدهد و همین امر مسافت انتقال را در فیبرهای مالتی مود multimode کاهش میدهد.

تفاوت دیگری که در فیبرهای سینگل مود Single mode  و فیبرهای مالتی مود  maltimode  وجود دارد ، نوع تجهیزات استفاده شده در این فیبر ها میباشد به این صورت که فیبر های سینگل مودsinglemode  به دلیل وجود هسته هایی با قطر بسیار ظریفتر نسبت به فیبرهای مالتی مود multimode به تجهیزات خاص مثل تجهیزات لیزری برای متمرکز کردن نور و تنظیمات دقیق آن احتیاج دارند . انواع ابزار و تجهیزات تست

تجهیزات مورد استفاده در فیبر های مالتی مود Multimode :

فیبر های مالتی مود  multimode به دلیل داشتن قطر هسته  ی بزرگ مسافت کوتاه تری را پشتیبانی میکنند.

در فیبر های مالتی مود multimode برای ایجاد کردن پالس نور از  LED استفاده میکنند ؛ که همین امر موجب ارزان تر شدن فیبر های مالتی مود multimode نسبت به فیبر های سینگل مود  single mode میباشد.

تجهیزات مورد استفاده در فیبر های سینگل مود Single mode:

در فیبر های سینگل مودsingle mode  برای ایجاد پالس نوری از لیزر استفاده میکنند . با توجه به قطر کمتر هسته ی فیبر های سینگل مودSingle mode این  فیبرهای مسافت بیشتری را پوشش میدهد و دارای پهنای باند بیشتری میباشند .

اما با توجه به اینکه فیبر های مالتی مود multimode  از قطر هسته ی بیشتری برخوردارهستند؛ به همین علت میتوانند تعداد پالس ها و سیگنالهای بیشتری را در پهنای باند بالاتر منتقل کنند .

پس اگر میخواهیم سرعت بهتری داشته باشیم بهتر است از فیبر های مالتی مود multimode جای فیبر های سینگل مود Single mode  استفاده شود ؛ زیرا در صورت استفاده از فیبر های سینگل مودSingle mode  برای ساختن یه همچین پهنای باندی باید چندین فیبر سینگل مود Single mode استفاده شود .

به همین علت در زیرساخت های مخابراتی پیشنهاد می شود که برای فواصل طولانی از فیبرهای نوری سینگل مود  Single mode استفاده کنیم تا تضعیف پالس کمتری را شاهد باشیم.

نکته هایی از فیبر های سینگل مود Single mode: فروش ابزار و تجهیزات تست

اگر به اطلاعات بیشتری نسبت به فیبر های سینگل مود احتیاج دارید میتوانید به مقاله ی فیبرهای سینگل مود Single mode  و انواع آن ها مراجعه کنید اطلاعاتی راجع به فیبرهای سینگل مود Single mode  در متن پایین برای شما قرار داده ایم .

استفاده از فیبرهای نوری سینگل مود Single mode باعث کاهش پهنای باند در مسیرهای طولانی می شود اما این موضوع بسیار بهتر ازین مساله که است، شما مجبور باشید با هزینه های آنچنانی در فاصله های معین ، یک دستگاه Repeater برای تقویت سیگنال خود نصب کنید ، این مساله واقعا هزینه های زیرساختی را بالا می برد.

اطلاعات  صحیحی که میتوان در موضوع فیبرهای نوری  بیان کرد این مساله است که ، میزان سرعت انتقال data ، هیچ ربطی به ضخامت هسته ی فیبر های مالتی مود  multimode ندارد ؛ بلکه نکته ی حائز اهمیت ، ارتباط مستقیم سرعت نور با نوع شکست نور میباشد ؛ و تعیین مقدار دقیق آن هم وابسته به غلاف یا cladding  فیبر دارد که ضریب شکست آن همیشه بیشتر از ضریب شکست هسته میباشد . دستگاه otdr

مورد مهم دیگر این نکته میباشد که فیبر های سینگل مود Single mode قطر هسته ی بسیار نازکی دارند؛ پس این عامل ، اجازه ی انتشار نور به صورت مستقیم را فراهم میکند پس به همین علت ما با  مساله ی تضعیف پالس ها به صورت خیلی کم مواجه هستیم و نیاز ی نیست  که  در فواصل طولانی از ریپترها استفاده  کنیم وهزینه ی زیر ساختی بالایی را  بابت ریپترها پرداخت کنیم.

تصاویر زیر نحوه ی انتقال دیتا را در فیبرهای سینگل مود و فیبر های مالتی مود نمایش میدهد .

نحوه ی انتقال نور در فیبرهای نوری مالتی مود

 

مسافت های استفاده از فیبر های مالتی مود  Multimode و فیبر های سینگل مود single mode:

هردو کابل فیبرها سینگل مود Single mode و فیبر های مالتی مود  multimode از سرعت 10Gb  پشتیبانی میکنند ؛ اما تفاوت اصلی که دراین دو نوع فیبر  وجود دارد ، همانطور که در نوشته های بالا ذکر شد بیشتر در مسافت انتقالی آنهاست .

به این صورت که به عنوان نمونه ، در دیتا سنتر ها در مسافت های زیر 400 متر عموما از فیبرهای مالتی مود  multimode استفاده میشود ؛ و در فواصل طولانی تر تا 80 کیلوتر و حتی بیشتر از فیبر هالی سینگل مود Single mode مورد استفاده رار میگیرند .

موارد استفاده فیبرهای مالتی مود  Multimode و فیبرهای سینگل مود single mode : OTDR

نکته حائز اهمیت موضوع مسافت ، انتخاب منبع نور مناسب برای فاصله ی مورد نظر میباشد عموما از فیبر های سینگل مود Singlemode در زیرساخت های مخابراتی استفاده میشود.

فیبر های مالتی مود Multimode نیز عمده ی استفاده  ی آنها به طور گسترده در شبکه های کامپیوتری و مخابرات میباشد .

علاوه بر کاربرد های ذکر شده  فیبر های نوری مالتی مود در صنایع نظامی و صنایع فضایی نیز استفاده میشوند ؛ وجهت انتقال سیگنال ها  به عنوان وسیله ی ارتباطی کاربرد دارند .

با پیشرفت تکنولوژی قابلیت فیبر های نوری مالتی مود Multimode بیشتر مورد توجه قرار میگیرند به عنوان مثال در سالیان اخیر از فیبرهای نوری مالتی مود Multimode در سنسورهای دمایی و حتی در ابزار های پزشکی ، جهت ایجاد روشنایی دقیق استفاده شده است ؛ به عنوان مثال منظور از ایجاد روشنایی دقیق در ابزار پزشکی میتوان به آندسکوپ اشاره کرد که در آندسکوپی کاربرد دارد ؛ آندسکوپ تشکیل شده از  چند فیبر نوری مالتی مود میباشد که از طریق دهان وارد مری و معده شده و توسط این فیبر نوری دکتر میتواند از محل مورد بررسی  عکس  برداری  نماید .

بررسی هزینه های فیبر های مالتی مودMultimode و فیبر های سینگل مود single mode :

اگر بخواهیم بحث هزینه را مطرح کنیم وآن را مورد بررسی قرار دهیم هزینه های فیبر های سینگل مود single mode بسیار بالا میباشد .

موضوع بیان شده رو با ذکر یک یک مثال مورد بررسی قرار میدهیم .

به عنوان مثال شما تجهیزات بالا مثل لیزر که به عنوان منبع مورد استفاده قرار میگیرد را  برای چند اتصال در یک سازمان در نظر بگیرید  شاید دارای هزینه ی چندانی نباشد اما حال این تجهیزات را در یک شبکه  campus بزرگ در نظر بگیرید مسلما تجهیز کردن شبکه به این تجهیزات به شدت هزینه ی فیبرکشی را افزایش خواهد داد .

حال به بررسی هزینه های فیبرهای مالتی مود Multimode  میپردازیم همانطور که در نوشته های بالا ذکر شده بود هسته ی فیبرهای مالتی مود Multimode دارای قطر بیشتری هستند وبه دلیل وجود همین ضخامت میتوانند نور بیشتری را انتقال دهند و همین امر ، دلیل بر استفاده از تجهیزات ارزان قیمت تر برای تجهیز کردن میشود به عنوان مثال تجهیزات LED  بسیار ارزان قیمت تر از تجهیزات لیزری میباشد .

مطالب بالا در قالب یک کلیپ ویدئو برای فهم راحت تره  فیبرنوری مالتی مود Multimode برای شما عزیزان قرار داده ایم .

[playlist type="video" ids="4243"]

معرفی انواع فیبرهای مالتی مود multimode :دستگاه OTDR

انواع فیبرهای مالتی مود multimode و ویژگی های آنها  و موجودی بازار :

فیبر های مالتی مود Multimode به پنج دسته تقسیم میشوندوکه بانام های تجاریOM1،OM2 ،OM3،OM4، OM5 دربازار رواج دارند .

دراین دسته بندی هافیبرهایOM1 که دردسته ی اولیه ی فیبرهای مالتی مود Multimode قراردارندوضخامت هسته ی آنها62.5میکرون میباشد.

عکس زیر نمونه فیبر مالتی مود  OM1 ، multimode  میباشد.

om1 از نمونه فیبر های نوری مالتی مود

فیبرهای مالتی مود Multimode  بعدی با قطر هسته  50  میکرون به بازار ارائه شدندکه عکس برخی از آنها رادرادامه میبینیم . ماژول OTDR

عکس زیر نمونه فیبر مالتی مود OM2 ، Multimode  میباشد.

OM2 نمونه فیبرهای مالتی مود

عکس زیر نمونه فیبر های مالتی مود OM3 ، Multimode    میباشد

 

عکس فیبرهای مالتی نمونه OM3

 

عکس زیر نمونه فیبرهای مالتی مود OM4 ، Multimode    میباشد.

[caption id="attachment_4225" align="aligncenter" width="545"]عکس فیبرهای مالتی مود نمونه OM4 OM4 Multimode fiber optic cable[/caption]

 

 

فیبر نوری OM5 : ماژول تست OTDR

فیبر نوری مالتی مود OM5 ، Multimode درارتباط با فرستنده هایSWDM ظرفیت خودرا افزایش میدهد بدون  اینکه اتصالات LC-Duplexرا رهاکند.

ساختارساختمان یادیتاسنترOM5 همه ی برنامه های قبلی فیبرهای مالتی مود OM3 و  OM4ساپورت میکندوبا تمام اتصلات وکابل ها سازگار میباشد.

فیبرOM5با فرستنده های مناسب ارائه شده است وپهنای باندآن چهاربرابربیشترمیباشدواین فیبر بسیار شبیه فیبر نوری مالتی مود OM4 میباشد .

عکس زیر نمونه فیبرنوری مالتی مود  OM5 ، Multimode میباشد.

 

ویژگی فیبرهای مالتی مود Multimode: قلم فیبر نوری

فیبرهای مالتی مود Multimode را بر اساس استانداردهای TIA به پنج دسته تقسیم کرده اند ؛که در ادامه جدولی را برای معرفی برخی از ویژگی های این فیبرها قرار داده ایم .

 

optical fiber core diameters

 

ITU=T

 

TIA492

 

قطر هسته

 

TIA-568

 

 

OM fiber type

عکس هسته ی فیبر مالتی مود om1

 

 

....

 

TIA492AAAA-A

62.5 μm

TIA492AAAA

OM1

قطر هسته ی فیبر های مالتی مود OM1/OM2/OM3/OM4/OM5

 

 

G651.1

 

TIA492AAAB-A

 

50 μm

 

TIA492AAB

 

OM2

 

قطر هسته ی فیبر های مالتی مود OM1/OM2/OM3/OM4/OM5

G651.1

TIA492AAAC-B

50 μm

TIA492AAAB

OM3

 

قطر هسته ی فیبر های مالتی مود OM1/OM2/OM3/OM4/OM5

G651.1

TIA492AAAD

50 μm

TIA492AAAC

OM4

 

قطر هسته ی فیبر های مالتی مود OM1/OM2/OM3/OM4/OM5

G651.1

TIA492AAAE

50 μm

TIA492AAAE

OM5

این مقاله توسط تیم فنی  fiberopticbank.com نوشته شده است ؛ برای گرد آوری این مقاله از سایت های l-com.com  و blackbox.com به عنوان منبع و مرجع کمک گرفته شده است .

برای آشنایی بیشتر با فیبر های نوری میتوانید مقاله ی فیبر نوری چیست  و فیبر های نوری مالتی مود Multimode و انواع آن را که توسط توسط تیم فنی  fiberopticbank.com نوشته شده است را مطالعه کنید .

[row label="محصولات مرتبط" col_bg="rgba(116, 162, 184, 0.19)"]

[col span__sm="12" padding="20px 20px 20px 20px" align="center" depth="3"]

[title style="center" text="محصولات مرتبط" color="rgb(131, 4, 4)"]

[ux_products style="normal" type="masonry" columns="3" columns__sm="1" depth="1" depth_hover="3" cat="83" products="3" tags="139" orderby="rand" image_height="5:6" text_size="small"]

[button text="مشاهده همه محصولات" radius="10" depth_hover="1" expand="0" link="https://fiberopticbank.com/fiberoptic/cable/"]

[/col]

[/row]
[row label="مقالات مرتبط" col_bg="rgba(214, 214, 214, 0.3)"]

[col span__sm="12" padding="20px 20px 20px 20px" align="center" depth="3"]

[title text="مطالب زیر را از دست ندهید" tag_name="h4"]

[blog_posts type="row" columns="2" columns__md="2" depth_hover="3" ids="4245,4284,2929,4136" show_date="false" excerpt_length="30" text_size="xsmall" text_bg="rgba(214, 214, 214, 0.3)"]

[button text="بانک مقالات" color="secondary" radius="10" depth_hover="1" expand="0" icon="icon-angle-right" link="https://fiberopticbank.com/article-book/"]

[/col]

[/row]

فیبر نوری چیست ؟ قلم فیبر نوری

دراین مقاله که توسط بانک فیبر نوری نوشته و تدوین شده است به این موضوع که فیبرنوری چیست و چگونه کار میکند، اجزای تشکیل دهنده کابل های فیبر نوری و دسته بندی انواع کابل فیبرنوری خواهیم پرداخت .

لیزر قبل از اختراع فیبر نوری انواع قلم فیبر نوری

[caption id="attachment_4913" align="aligncenter" width="600"]فیبرنوری لیزر قبل از اختراع فیبر نوری[/caption]

قبل از اختراع فیبرنوری ، لیزر در سال 1960 اختراع شد و مورد استفاده قرار گرفت به دلیل اینکه در لیزر از نورمرئی استفاده میشد شرایط جوی و اتمسفر باعث از بین رفتن اطلاعات و تضعیف سیگنال ها میشد ؛به همین دلیل استفاده از آن برای مسافت  طولانی و تایم طولانی مدت پاسخگو نبود و به همین دلیل پس از لیزر، استفاده از فیبرنوری ترویج یافت . برای مطالعه در زمینه تاریخچه فیبر ها با مقاله تاریخجه فیبر نوری مراجعه فرمایید.

مفهوم فیبر نوری چیست ؟ دستگاه پاورمتر

فیبرنوری تار فیبر نوری یا اصطلاح انگلیسی آن Optical Fiber است که یکی از محیط های انتقال داده میباشد. فیبرهای نوری ، رشته ها  و تارهای بلند و نازکی از جنس شیشه شفاف و خالص ، یا حتی پلاستیک ساخته  میشوند که ضخامت انها به نازکی یک تار موی انسان میباشند .

کابلهای فیبرنوری از فناوری بسیار پیشرفته ای بهره میبرند زیرا که  فرایند انتقال دیتا در  آنها  از طریق نور وپالس های نوری صورت می پذیرد و همچنین سرعت و ظرفیت انتقال اطلاعات در آنها بسیار بیشتر از روش های دیگر است.

توانایی انتقال اطلاعات در کابل های فیبرنوری مختلف ، متفاوت بوده و انتخاب صحیح کابل مناسب با پروژه نیازمند دانش فنی از عملکرد کابل فیبرنوری و نیاز های پروژه است. دسته بندی کابل های فیبرنوری بیشتر بر  پاورمتر اکسفو اساس نوع مصرف، شرایط محیطی و همچنین سرعت و میزان ترافیک انتقال اطلاعات می باشد.

تارهای نوری در پکیج ها و بسته هایی به نام کابل های فیبر نوری در کنار هم قرار داده میشوند و برای جابجایی و انتقال سیگنال در فواصل دور مورد استفاده قرار میگیرند به این صورت که نور از یک سر فیبرنوری وارد تار میشود وانتقال میابد ؛ روش این انتقال در فیبر نوری به این منوال است که یک دریافت کننده ی حساس به نور در مقصدو انتهای فیبرنوری  وجود داردکه پالسهای دریافتی منبع را تبدیل به سیگنالهای دیجیتالی میکند و به این طریق نور از سر دیگر فیبرنوری خارج میشود .

تصویر زیر گویای توضیحات فوق میباشد .

1

 

فیبر های نوری داری پهنای باندی بسیار بیشتر و بالاتر از کابل های معمولی میباشند و به دلیل وجود همین پهنای باند بالا، امکان ارسال و انتقال داده های تصویری و صوتی و داده های دیگر را تا پهنای 10 گیگا بیت بر ثانیه و حتی بالاتر نیز به راحتی امکان پذیر میباشد .

تفاوت فیبر نوری با کابل مسی در انتقال اعداد POWER METER

کابلهای مسی که وظیفه ی الکترون ها در آنها انتقال اعداد صفر و یک می باشد در کابل های فیبر نوری هم وظیفه ی انتقال این دیتا توسط پالس های نوری صورت می پذیرد. بنابر این در شبکه های نوری بر خلاف کابل های شبکه مسی امواج و میدان های الکترو مغناطیسی تاثیری بر روی انتقال اطلاعات نمی گذارند .

 پالس در فیبر های نوری

درکابلهای مسی باهرقطعو وصلی برق ما0و1تعریف میکنیم امادرفیبرنوری باهرقطع وصلی نور0و1راتعریف میکنیم که به این تعریف درفیبرنوری پالس گفته میشود.

استراق سمع در فیبرنوری لایت سورس اکسفو

گاهی در سایت های مختلف ما شاهد این موضوع میباشیم که میگویند فیبر نوری دارای نشتی نیست و شنود اطلاعات فیبرنوری به راحتی و سادگی شنود اطلاعات کابل مسی نمیباشد اما این مساله درست نیست و شایعه ای بیش نمیباشد .

اطلاعات صحیح در این باره به این گونه میباشد که به دلیل اینکه در نهایت داده های ما باید از طریق روتر ها عبور کنند دقیقا مانند همان کابل های مسی ، فیبر های نوری نیز قابلیت شنود دارند.

اما جمله ی درست درمورد امنیت فیبر های نوری این گونه مطرح میشود که از آنجا که در فیبر های نوری از شیشه و پلاستیک شفاف در هسته استفاده شده است پس تشعشع سیم های مسی را ندارند بنابرین مشکل شنود و استراق سمع ندارند .

قلم فیبر نوری چیست ؟  لایت سورس Visual Fault Locator

قلم فیبرنوری Visual Fault Locator یکی از  ساده ترین روش های سنجیدن لینک های فیبرنوری میباشد  به کمک قلم فیبر نوری می توان از سالم بودن و صحت کارکرد کانکتور ها، پیگتیل ها، پچکوردها و جوش های فیبرنوری به صورت بصری اطمینان حاصل نمود.

قلم فیبرنوریVisual Fault Locatorاز ضروری ترین تجهیزاتی میباشدکه برای سنجش وصحت عملکردو اندازه گیری لینک وکابل های فیبرنوری میباشد.

قلم فیبرنوری محل دقیق آسیب دیدگی فیبرنوری رابا انتشارغیر معمول نور درقسمت هایی از مسیرلینک بسیارساده وسریع آشکار میسازد.

پس از نصب وفیوژن  فیبرهای نوری ابتدا باید از صحت عملکرد ارتباطات برقرار شده اطمینان حاصل نمود.

فرایندسنجش وعیبیابی هرلینک به طورجداگانه با اندازهگیری افت رفتوبرگشت ودرصورت لزوم رفع عیوب لینک ودرنهایت تحویل پروژه صورت میپذیرد

بسیاری بر این باورند که بهترین روش اندازه گیری و سنجش لینک های فیبر نوری توسط دستگاه های OTDR و پاورمترهای فیبرنوری صورت می گیرد، از لحاظ کلی این باور کاملا صحیح است ولی از نقطه نظر فنی وجود قلم نوری در ابتدایی ترین مرحله سنجش لینک های نوری معیارهای قابل توجهی را در اختیار تیم های متخصص در نصب و سربندی و همچنین مجموعه هایی که لینک های نوری در آن با مشکل مواجه شده قرار می دهد. منبع نوری

نحوه ی کار کرد فیبرنوری توسط کلیپ زیر به همراه زیر تویس به طور کامل تشریح شده است  .

فیبرنوری

فناوری ساخت فیبرهای نوری light source

برای تولید فیبرنوری ، نخست ساختار آن در یک میله شیشه‌ای موسوم به پیش‌سازه از جنس سیلیکا ایجاد می‌گردد و سپس در یک فرایند جداگانه این میله کشیده شده تبدیل می‌شود. از سال ۱۹۷۰ روش‌های متعددی برای ساخت انواع پیش‌سازه‌ها به کار رفته‌است که اغلب آن‌ها بر مبنای رسوب‌دهی لایه‌های شیشه‌ای در داخل یک لوله به عنوان پایه قرار دارند.

روش‌های ساخت پیش‌سازه

روش‌های فرایند فاز بخار برای ساخت پیش‌سازه فیبر نوری را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد:

  1. رسوب‌دهی داخلی در فاز بخار
  2. رسوب‌دهی بیرونی در فاز بخار
  3. رسوب‌دهی محوری در فاز بخار

مواد لازم در فرایند ساخت پیش سازه

  • تتراکلرید سیلیکون: این ماده برای تأمین لایه‌های شیشه‌ای در فرایند مورد نیاز است.
  • تتراکلرید ژرمانیوم: این ماده برای افزایش ضریب شکست شیشه در ناحیه مغزی پیش‌سازه استفاده می‌شود.
  • اکسی کلرید فسفریل: برای کاهش دمای واکنش در حین ساخت پیش‌سازه، این مواد وارد واکنش می‌شود.
  • گاز فلوئور: برای کاهش ضریب شکست شیشه در ناحیه غلاف استفاده می‌شود.
  • گاز هلیم: برای نفوذ حرارتی و حباب‌زدایی در حین واکنش شیمیایی در داخل لوله مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • گاز کلر: برای آب‌زدایی محیط داخل لوله قبل از شروع واکنش اصلی مورد نیاز است.

مراحل ساخت فیبر نوری  : تستر شبکه

  • مراحل صیقل گرمایشی: پس از نصب لوله با عبور گازهای کلرو اکسیژن،در دمای  بالاتر  از ۱۸۰۰   درجه  سلسیوس  لوله  صیقل  داده می‌شود تا بخار آب موجود در جدار درونی لوله از آن خارج شود.
  • مرحله اچینگ: دراین مرحله باعبور گازهای کلر،اکسیژن و فرئون لایه سطحی جدار داخلی لوله پایه خورده می‌شودتا ناهمواری‌ها و ترک‌های سطحی بر روی جدار داخلی لوله از بین بروند.
  • لایه‌نشانی ناحیه غلاف: در مرحله لایه‌نشانی غلاف، ماده تتراکلرید سیلیسیوم و اکسی کلرید فسفریل به حالت بخار به همراه گازهای هلیم وارد لوله شیشه‌ای می‌شوند و در حالتی که مشعل اکسی هیدروژن با سرعت تقریبی ۱۲۰ تا ۲۰۰ میلی‌متر در دقیقه در طول لوله حرکت می‌کند و دمایی بالاتر از ۱۹۰۰ درجه سلسیوس ایجاد می‌کند، واکنش‌های شیمیایی زیر به دست می‌آیند. دستگاه ها و تجهیزات

ذرات شیشه‌ای حاصل از واکنش‌های فوق به علت پدیده ترموفرسیس کمی جلوتر از ناحیه داغ پرتاب شده و بر روی جداره داخلی رسوب می‌کنند و با رسیدن مشعل به این ذرات رسوبی حرارت کافی به آن‌ها اعمال می‌شود به‌طوری‌که تمامی ذرات رسوبی شفاف می‌گردند و به جدار داخلی لوله چسبیده و یکنواخت می‌شوند. بدین ترتیب لایه‌های شیشه‌ای مطابق با طراحی با ترکیب در داخل لوله ایجاد می‌گردند و در نهایت ناحیه غلاف را تشکیل می‌دهند.

تجزیه و تحلیل ساختار فیبر نوری : دستگاه ها و تجهیزات تست

اجزای فیبر نوری - فیبرنوری

اگر فیبر نوری را به صورت تجزیه شده مورد تحلیل قرار دهیم دارای قسمت های زیر میباشد :

قسمت هسته(core) : دستگاه فیوژن

هسته یاcore،بخش مرکزی فیبرنوری است که ازشیشه یا پلاستیک ساخته شده است که نور دراین قسمت سیر می‌کند

شمایل ظاهری این هسته به  صورت یک استوانه توپر ازجنس شیشه یاپلاستیک است که در طول اندازه فیبرنوری امتداد دارد.

هسته(core)،با ماده‌ای باضریب شکستی کمتر ازخودهسته یاهمانcoreاحاطه شده است که محافظ هسته نامیده میشود.

هسته معمولاً براساس قطر هسته(core)ویا  سطح مقطع آن طبقه‌بندی می‌شود  که در قسمت انواع فیبرها به توضیح آن میپردازیم .

قسمت لایه ی روکش هسته (cladding ) : دستگاه فیوژن فیبر نوری

همانطور که در قسمت هسته و  core  توضیح دادیم روکش هسته یا cladding  بخش خارجی فیبر میباشد .

محافظ هسته نیز مانند core از جنس شیشه یا پلاستیک تشکیل شده است .

روکش هسته(core)واسطه  شفافی است که دورتادور هسته بوده وآن را احاطه کرده است وموجب انعکاس نوربه داخل هسته میشود. الکترود

پوشـش هسته به منحرف نشدن پرتوها کمک میکند ؛ به سبب اینکه ضریب انعکاس cladding از هسته کمتر بوده و همین موضوع موجب شکست کامل نور تابیده شـده بـه دیـواره هسـته (core) میگردد.

نوری که به تارنوری تابانده میشود در داخل هسته حرکت می‌کند و در مرز مشترکی که بین هسته (core) و پوشش هسته (cladding)  قرار دارد ، به دلیل وجود بازتابش کلی منعکس میشود.

این رویه تا زمانی که زاویه بین پرتوی نور و مرز مشترک بین core  و  cladding (هسته و پوشش هسته ) کمتر از زاویه ی بحرانی باشد ادامه پیدا میکند ؛ و به این ترتیب پرتوهای نوری که با زاویه مناسبی وارد فیبرنوری می‌شوند در طول آن منتشر می‌شوند این زاویه مناسب را با نام زاویه پذیرش میشناسیم.

پرتوهایی که درمیان مرز مشترک  هسته (core)وپوشش هسته(cladding) محصور می‌شوند به پرتوهای هدایت شده معروف هستند .

قسمت بافر اولیه :  الکترود فیبر نوری

پس از روکش درساختار فیبر نوری پوشش اصلی میباشدکه به عنوان بافر اولیه شناخته می شود.

  • این لایه محافظت ازهسته فیبرنوری وپوشش هسته (cladding) را فراهم می کند.
  •  بافر اولیه نیز از پلاستیک ساخته شده و تنها حفاظت مکانیکی دارند.
  • بافر اولیه با انتقال نور از هسته (core)  و پوشش هسته (cladding) روبرو نمی شود.

قسمت روکش محافظ یا بافر رویه (buffer  secondary ) :

روکشی پلاستیکی است که از تار در برابر رطوبت و سایر موارد اسیب رسان محافظت می‌کند.

قسمت strength members: الکترود فیوژن

لایه بعدی بعد از  بافر، عنصر قدرت میباشد .

strength membersرشته های نخی آرمید(aramid)هستند البته در بسیاری از موارد به عنوان glass yarn از آنها یاد میشود اما در حالت کلی بهتر است به نام کوولار شناخته شوند.

عنصر قدرت برای جلوگیری از شکستن شیشه ی (هستهcore) فیبر درهنگام نصب به آن اضافه میشود .

درهنگام کابل کشی،هنگامی که فیبر ازطریق کانال کشیده می شود پوشش بیرونی کشش مییابد ونیروی کشش روی فیبرنوری  قرار  میگیرد.

 عنصرقدرت برای این استفاده میشودکه  ازمساله ی بالاجلوگیری کندزیراعنصر قدرت به نحوی طراحی شده استکه فشار رابگیرد.

لایه انتهایی در فیبرنوری قسمت Cable Jacket : باطری و لوازم جانبی

آخرین لایه فیبرنوری CableJacketمیباشدکه ازمواد مختلف بسته به انتخاب کاربرنهایی ونوع  پروژه ی کابل کشی انتخاب میشود.

Cable Jacket نیز مثل پوشش اصلی، تنها به عنوان یک محافظ مکانیکی ازهسته ی،فیبرنوری و غلاف آن محاظت میکنند.

انواع فیبر نوری : ابزار آلات فیبر و فیوژن

اگربخواهیم به دسته بندی فیبرهای نوری بپردازیم درحالت کلی کابلهای فیبرنوری به دودسته فیبرهای مالتی مودmultimodeوفیبرهای سینگل مودsingle modeتقسیم میشوند.

درباره ی انواع فیبرهای مالتی مود وفیبرهای سینگل مود هرکدام را در مقاله ای  جدا مورد بحث قرار داده ایم .

امروزه در بازار فیبر ها به سه دسته ی زیر تقسیم میشوند

برای بررسی هرکدام ازدسته بندی های بالا مقاله ای به تفضیل درباره ی خصوصیات وتاریخچه و انواع دسته بندی با نام های فیبرهای نوری single mode و فیبرهای نوری NZ  و فیبرهای نوریmultimodeدربانک فیبرنوری نوشته وتدوین شده است

شماهمراهان عزیز بانک فیبرنوری میتوانید باکلیک بر هرکدام به صفحه ی مقاله ی مورد نظر هدایت  شوید.

این مقاله توسط تیم فنیfiberopticbank.comنوشته شده است وبرای نوشتن این مقاله ازسایت هایarcelect.comوcables-solutions.comاستفاده شده است

انواع فیبرنوری :

[row label="محصولات مرتبط" col_bg="rgba(116, 162, 184, 0.19)"]

[col span__sm="12" padding="20px 20px 20px 20px" align="center" depth="3"]

[title style="center" text="محصولات مرتبط" color="rgb(131, 4, 4)"]

[ux_products style="normal" type="masonry" columns="3" columns__sm="1" depth="1" depth_hover="3" cat="83" products="3" orderby="rand" image_height="5:6" text_size="small"]

[button text="مشاهده همه محصولات" radius="10" depth_hover="1" expand="0" link="https://fiberopticbank.com/fiberoptic/cable/"]

[/col]

[/row]
[row label="مقالات مرتبط" col_bg="rgba(214, 214, 214, 0.3)"]

[col span__sm="12" padding="20px 20px 20px 20px" align="center" depth="3"]

[title text="مطالب زیر را از دست ندهید" tag_name="h4"]

[blog_posts type="row" columns="2" columns__md="2" depth_hover="3" ids="4245,4214,4284,2929" show_date="false" excerpt_length="30" text_size="xsmall" text_bg="rgba(214, 214, 214, 0.3)"]

[button text="بانک مقالات" color="secondary" radius="10" depth_hover="1" expand="0" icon="icon-angle-right" link="https://fiberopticbank.com/article-book/"]

[/col]

[/row]

کاربرد اسپلیتر فیبرنوری ابزارالات فیبر و فیوژ cleaner

اسپیلیتر های نوری Fiber Optic Splitter  نقش مهمی در سیستم های مخابراتی بازی میکنند و این کار را با اشتراک سیگنال های ارسالی در سیستم PON  وGPON برای مشترکین انجام میدهند. اسپلیتر ها در انواع 1xN و 2xN تولید و استفاده میشوند .

[section label="اسپلیتر فیبر نوری" padding="12px"]

[title style="center" text="انواع اسپلیتر فیبر از لحاظ ساختار" tag_name="h2"]

[row]

[col span="6" span__sm="12"]

 Splitter 1xN

•    اسپلیتر فیبر 1:2 (یک به دو)
•    اسپلیتر فیبر 1:4 (یک به چهار)
•    اسپلیتر فیبر 1:8 (یک به هشت)
•    اسپلیتر فیبر 1:16 (یک به شانزده)
•    اسپلیتر فیبر 1:32 (یک به سی و دو)
•    اسپلیتر فیبر 1:64 (یک به شصت و چهار)
•    اسپلیتر فیبر 1:128 (یک به صد و بیست و هشت)

[/col]
[col span="6" span__sm="12"]

Splitter 2xN

•    اسپلیتر فیبر 2:4
•    اسپلیتر فیبر 2:8
•    اسپلیتر فیبر 2:16
•    اسپلیتر فیبر 2:32
•    اسپلیتر فیبر 2:64
•    اسپلیتر فیبر 2:128

[/col]

[/row]

[/section]
[section label="تفاوت اسپلیتر فیبر نوری"]

[title style="center" text="مقایسه اسپلیتر 1xN و 2xN" tag_name="h2"]

[row]

[col span="7" span__sm="12"]

[ux_image id="3992"]

[/col]
[col span="5" span__sm="12"]

دستگاه تمیز کننده تجهیزات فیبر نوری

نمایش توان اسپلیتر (splitter) با  1xN  و  2xN در سیستم های PON  مرسوم است به این صورت که قدرت ورودی نوری در تمام پورت های خروجی یکنواخت توزیع می شود . در اینجا، حرف "N" به تعداد پورت خروجی اشاره دارد. به دلیل این پیکربندی 1xN  و 2xN اسپلیتر میتوان یک شبکه فیبر فیزیکی نقطه به چند نقطه (P2MP) را با یک پورت OLT تک متصل و در اختیار چندین  مشترک ONT  قرار داد.

[/col]

[/row]

[/section]

  اسپلیتر 2xN  یک خروجی بیشتر از اسپلیتر 1xN  دارد. چه زمانی از اسپلیتر 2xN مدل استفاده میشود؟

بعضی اپراتورها ترجیح میدهند یک سطح مشخصی از افزونگی را در شبکه خود اضافه کنند تا حتی زمانی که یکی از تار ها فیبر بریده میشود ، سرویس خود به مشترک را تضمین کنند. از آنجا که شبکه مترو اغلب در یک پیکربندی حلقه ساخته شده است، منطقی به نظر میرسد که هر دو انتهای فیبر را به ورودی اسپلیتر متصل کرد. در این حالت ، اگر اتصال ورودی اول آسیب ببیند ورودی دوم اسپلیتر هنوز قابل دسترس است. در نتیجه بصورت کلی اسپلیتر نوع 1xN  درتوپولوژی ستاره ای کار برد دارند در حالیکه  اسپلیتر 2xN معمولا در توپولوژی حلقه ای شبکه کاربرد دارند و با ایجاد افزونگی باعث ایجاد قابلیت اعتماد بالاتر در شبکه و خدمات دهی به مشترکین میشود. دستگاه تمیز کننده کانکتور فیبر نوری

 

اسپلیتر فیبر نوری

اسپلیترهای فیبرنوری موجود دربانک فیبرنوری کلینر

[section label="محصولات پچ کورد LC" bg="11" dark="true" padding="9px"]

[title style="center" text="معرفی محصولات"]

[ux_products style="normal" width="full-width" columns="3" columns__sm="1" columns__md="2" depth="1" depth_hover="5" cat="334" text_align="left"]

[button text="مشاهده همه محصولات" color="secondary" style="shade" size="larger" radius="10" depth="4" depth_hover="5" expand="true" link="https://fiberopticbank.com/product-category/ftth-accessories/splitter/"]

[/section]
[section]

cleaver  منشعب کردن مرکزی در اسپلیتر نوری Splitter

اسپلیتر ها میتوانند به دو صورت  (Centralized Split vs Cascaded Split)انشعاب آبشاری و مرکزی مورد استفاده قرار گیرند.پیکر بندی بستگی به تو پولوزی شبکه دارد. تقسیم متمرکز به طور معمول شامل تعداد 1 × 16 و 1 × 32 اسپلیتر می شود.بهترین هزینه بودجه بندی برای یک نقطه اتصال است.هر چقدر مرکزیت بیشتر باشد تراکم پورت بیشتر که باعث راحت تر شدن و کارآمد تر شدن عملیات تست و رفع مشکل و نگهداری میشود.به علاوه باعث بهره برداری بهتر خروجی پورت های اسپلیتر میشود. انشعاب آبشاری در 1: 4 و 1: 8 یا 1: 2 و 1:16 ترکیب تقسیم می شود.

انشعاب آبشاری مزیت کاهش تعداد و متراژ فیبر مصرفی در نقطه دسترسی است که باعث اقتصادی شدن دسترسی پورت PON در مناطق با تراکم زیاد و پر زحمت در نصب میشود. علاوه بر این، می تواند هزینه را از لحاظ فیبر نوری افقی کاهش دهد و کلوژرهای  فیبر نوری به علت تعداد پورت های پایین تر، کوچکتر هستند.این مدل بخاطر ویژگیهای که دارد نه تنها در مناطق روستایی مقرون به صرفه است بلکه در مناطق شهری نیز به دلیل کوچکی عناصر شبکه و کم شدن میزان مصرف کابل نیز استفاده میشود. البته راه حل بهینه بسته به میزان پورت مورد انتظار متفاوت خواهد بود . انشعاب مرکزی در مواردی که تعداد انشعابات کم باشد مقرون به صرفه تر است. کلیور فیبر نوری

 

[row style="collapse" width="full-width"]

[col span="6"]

[ux_image id="3994"]

[/col]
[col span="6"]

[ux_image id="3995"]

[/col]

[/row]

[/section]
[message_box]

[row v_align="middle" h_align="center"]

[col span__sm="12"]

 اسپلیترهای نوری براساس تکنولوژی ساخت دارای دو خانواده اصلی میباشند

  • PLC (Planar lightwave circuit) Splitter
  • FBT(Fused Biconical Taper) Splitter

[/col]

[/row]

[/message_box]

 

کابل های مسی اسپلیتر های  PLC (Planar lightwave circuit) Splitter

اسپیلیتر PLC  به دلیل ویژگی ها و مزایای که نسبت به FBT دارند نقش مهمی در سیستم های فیبر تا منازل یا FTTH  بازی میکنند . این کار را با اشتراک سیگنال های ارسالی در سیستم GPON   برای مشترکین انجام میدهند. اسپلیتر ها PLC در انواع   1xN   و 2xN کاربرد دارند . بیشترین نوع استفاده را اسپلیتر های زیر دارند که بر اساس شکل ظاهری تقسیم بندی میشوند.

انواع کابل مسی شکل ظاهری  اسپلیتر ها PLC

اسپیلیتر های PLC با توجه به محیط قرار گیری و نحوه استفاده برای کارایی بهتر و استفاده راحت توسط اپراتورها تا امروز چندین شکل متفاوت به خود گرفته اند.

[section]

[row style="collapse" width="full-width"]

[col]

•    اسپلیتر های باکس یا جعبه ای
ABS Fiber Optic PLC Splitter(ABS Box Module)
•    اسپلیتر های مینی یا قلمی
Mini Fiber Optic PLC Splitter(Blockless)
•    اسپلیتر های راک مونت 19 اینچی 19”
Rack Mounted Fiber Optic PLC Splitter
•    اسپیلیتر های خشابی
Magazine type splitter
•    Bare Fiber PLC Splitter
•    Blockless PLC Splitter
•    ABS Box Module PLC Splitter
•    LGX Box PLC Splitter
•    Fan out PLC Splitter
•    Rack Mount PLC splitter

[/col]
[col]

[ux_image id="3996"]

[/col]

[/row]

[/section]

PLC Splitter ویژگی ها: خرید کابل مسی

PLC Splitter   اسپلیتر ها با استفاده از تکنولوژی عبور موج نوری در سیلیس (سلیکا) ساخته شده اند و یک راه حل کم هزینه برای انتشار سیگنال های نوری میباشند.کم بودن میزان افت ( (insertion lossوکم بودن افت پلارزیشن polarization dependent loss . ابعاد کوچک، پشتیبانی از رنج های مختلف طول موج و درجه حرارت ، قابلیت اطمینان بسیار بالا . یکنواختی عالی در در طول کانال از نقاط مثبت این تکنولوژی میباشد. دقت بالای میکرو اپتیک ها توانیی ایجاد  1xN   و 2xN  نوع از اسپلیتر ها را بوجود آورده. است.

ویژگی های PLC Splitter
•    کم بودن میزان افت ( (insertion lossوکم بودن افت پلارزیشن PDL
•    تعدد در تعداد تعداد کانال
•    سایز کوچک
•    قابلیت اطمینان بالا
•    پشتیبانی از رنج های مختلف طول موج و درجه حرارت
•    یکنواختی عالی در در طول کانال انتقال و حرکت
•    Telecordia GR-1221 and GR-1209

 اسپلیتر PLC Splitter  چگونه کار میکنند؟ فروش کابل مسی

اسپلیتر های مورد استفاده در شبکه Passive Optical Network (PON)   نقش بسار مهمی در شبکه های فیبر تا خانه بر عهده دارند و این کار را از طریق به اشتراک گذاری سیگنال های نوری شبکه در میان تعداد زیادی از مشترکین انجام میدهند.اسپلیتر ها هیچ گونه بار الکتریکی ندارند و هیچ برقی مصرف نمیکنند.اسپلیترها عناصری در شبکه PON  هستند که دارای تقسیم بندی های متفاوتی هستند
اسپلیتر های PLC در شبکه های فیبر نوری PON   در میان  ترمینال فیبر نوری  OLT وپایانه های فیبر نوری ONT سمت مشترک قرار میگیرند.در انواع پیاده سازی های شبکه فیبر نوری مانند BPON, GPON, EPON, 10G EPON, and 10G GPON همگی از این اسپلیتر های ساده استفاده میکنند.
در یک شبکه PON ممکن است تنها از یک اسپلیتر و یا دو و یا بیشتر اسپلیتر با هم استفاده شود. از آنجای که هر اسپلیتر باعث ایجاد افت در مسیر میشود همیشه یک اسپلیتر تک بهتر از تعداد زیادی اسپلیتر خواهد بود.
اسپلتر نمایش داده شده در دیاگرام تصویری زیردر یک شبکه GPON را میتواند از ابتدا در دفتر مرکزی در کنار OLT و یا در خارج از محدوده در نزدیک سمت مشترک در جعبه FAT (Fiber access Termina)  قرار داده شود و یا در ساختمان های بلند در قسمت زیر زمین ساختمان قرار داد جهت چند واحد مسکونی

اسپلیتر فیبر نوری

واقعیت جالب و عجیب در رابطه با افت نور در اسپلیتر ها متقارن بودن آنها در هر دو جهت میباشد.اینکه اسپلیتر نور را در بالا دست ترکیب میکند و در پایین دست تقسیم میکند در هر دو حالت به یک میزان افت به سیگنال ورودی میدهد (در اسپلیتر های 1:2 کمی بیشتر از 3 دسی بل)

[message_box]

[row v_align="middle" h_align="center"]

[col span__sm="12"]

انواع اسپلیتر فیبرنوری از لحاظ تکنولوژی ساخت
دو تکنولوژی اساسی برای ساخت اسپلیتر های نوری پسیو وجود دارد
•    دو مخروطی فیوژن شده Fused Biconical Taper (FBT)

•    مدار سطحی سبک Planar Lightwave Circuit (PLC)

[/col]

[/row]

[/message_box]

تکنولوژی قدیمی تولید اسپلیتر FBT در مقایسه با تکنولوژی جدیدترPLC  دارای افت بیشتر میباشد هر چند هر دوی آنها در شبکه های PON  استفاده میشوند. کابل شبکه
دیاگرام زیر نمایش روش ساخت اسپلیتر های FBT  میباشد.در این روش ساخت از به هم پیچاندن دو تار فیبر نوری به یکدیگر در امتدغاد یکدیگر استفاده میشود و سمت این دو تار کشیده میشوند و سپس نقطه اتصال گرم میشود تا زمانی که این دو رشته با هم ترکیب شوند و ایجاد یک مخروط دهند. افت در این روش ساخت وجود دارد بیشتر از تکنولوژی PLC  میباشد.

اسپلیتر فیبر نوری

Fused Biconical Taper Optical Splitter

تصویر یک اسپلیتر PLC  1x8 در زیر نمایش داده شده است .اسپلیتر PLC  با استفاده از تکنولوژی تقریبا مشابه با تولید نیمه هادی ها تولید میشوند.و این اسپلیتر های نوری بسیار جمع و جور ، کار آمد و قابل اطمینان هستند و بطور گسترده ای در شبکه های نوری در حال استفاده میباشند.

Planar Lightwave Circuit (PLC) Optical Splitter

افتادی که از یک اسپلیتر 1x8  همانند شکل بالا انتظار داریم کمتر از یک دسیبل بیشتر از چیزی است که ما از یک اسپلیتر خوب انتظار داریم حدود 9dB  . یک اسپلیتر خوب  1x16  PLC  افتی کمتر از 17dB در دو سمت خود و یال حتی 16dB خواهد داشت انواع کابل شبکه

اسپلیتر فیبر نوری

مزایا و معایب اسپلیتر های PLC – Planar Lightwave Circuit Splitter

مزایا
•    مناسب برای انواع طول موج .
•    نسبت تقسیم مساوی برابر برای تمام شاخه ها.
•    پیکربندی جمع و جور؛ سایز کوچکتر؛ فضای کوچک اشغال.
•    ثبات خوب در تمام شاخه ها.
•    کیفیت بالا؛ نرخ شکست کم.
معایب
•    تکنولوژی ساخت پیچیده.
•    مقرون به صرفه نبودن در شاخه های کوچک.

کابل های شبکه مزایا و معایب اسپلیتر های FBT – Fused Biconical Splitter

مزایا
•    محصول به خوبی شناخته شده است و به راحتی تولید می شود، بنابراین هزینه تولید کاهش می یابد.
•    تعداد تقسیم قابل تغییر است.
•    می تواند بر روی سه طول موج عملیاتی مختلف850nm، 1310nm و 1550nm کار کند.
معایب
•    محدود به طول موج کاری
•    به دلیل عدم برابری افت در هر خروجی مقدار حداکثری افت از 1x8 به بالاتر بسیار زیاد خواهد بود
•    میزان فاصله انتقال به دلیل عدم اطمینان در تقسیم بندی در زمان ساخت قابل اطمینان نخواهد بود
•    درجه حرات کاری در این نوع اسپلیتر ها محدود میباشد.
•    هر چه تعداد شاخه ها بیشتر باشد حجم جعبه نگهدارنده بیشتر خواهد بود
•    امکان شکست بالا به دلیل تغییر دما و جابجای غلط

کابل مسی مخابراتی تست افت (loss) اسپلیتر Splitter با استفاده از Power Meter & Light Source

اسپلیتر های نور معمولا در شبکه های پسیو فیبر نوری (PONs) جهت انتشار فیبر به مشترکین خانگی و یا مشاغل استفاده میشود.با وجود اینکه در تست پچکورد و اسپلیتر هر دو از Power Meter & Light Source استفاده میشود ، با این حال تفاوت های در نحوه تست این دو وجود دارد . در این بخش به نحوه تست اسپلیتر با استفاده از Power Meter و Light Source میپردازیم

اسپلیتر فیبر نوری

ویژگی های افت در اسپلیتر های نوری کابل های مسی مخابرات
تست افت سیگنال در محل اتصال Insertion loss  اسپلیتر های نوری برای اطمینان از انطباق پارامتر های نوری در اسپلیتر های نوری در شرکت تولیدی با استاندارد GR-1209 CORE بسیار مهم است .جدول زیر افت متداول اسپلیتر های نوری را نشان میدهد.

اسپلیتر فیبر نوری

نکته:
1-افت اضافه Excess loss نسبت قدرت ورودی سیگنال در پورت ورودی اسپلیتر به جمع سیگنال خروجی در پورت خروجی میباشد.تضمین میکند که هیچگاه سیگنال خروجی هرگز بیشتر از سیگنال ورودی نخواهد بود.

2- افت سیگنال در محل اتصال ورودی Insertion loss نسبت قدرت سیگنال در ورود اسپلیتر  به قدرت خروجی سیگنال هر کدام از خروجی های اسپلیتر میباشد کابل برق

روش تست افت اسپلیتر نوری با استفاده از Power Meter  و  Light Source نوری

قبل از بررسی نحوه تست اسپلیتر نوری نکاتی و حقایقی را در این رابطه باید بدانیم.کاهش و افت سیگنال در اسپلیتر نوری بصورت متقارن میباشد به این معنی که که در دو جهت یکسان است . چه هنگامی که اسپلیتر سیگنال نوری را پخش میکند downstream direction و چه هنگامی که سیگنال نوری را ترکیب میکند  upstream directionدر هر حالت معرف یک افت یکسان خواهد بود . بر این اساس قاعده کلی تست افت اسپلیتر دنبال کردن مسیر برای تست در هر دو سمت پایانی است.

حالا ما همانند تصویر زیر اقدام به تست یک اسپلیتر ساده 1x2 خواهیم کرد.در ابتدا کابل های مورد استفاده مرجع Reference cable  را به منبع نور با طول موج مناسب light source وصل میکنیم(برخی اسپلیترها طول موج خاص خود را ساپورت میکنند) و اقدام به کالیبره کردن میکنیم تا جای که در power meter  با کالیبره کردن خروجی منبع نور میزان افت صفر ست میکنیم. در ادامه کابل light source را به ورودی اسپلیتر و خروجی آن را به power meter متصل کرده و اقدام به خواندن میزان افت در  power meter میکنیم. همین کار را برای پورت های دیگر هم انجام میدهیم.برای محاسبه افت در مسیر مخالف جای power meter و light source را عوض کرده و مجددا میزان افت را از جهت دیگر نیز محاسبه میکنیم.و این کار را برای تمام پورت ها انجام میدهیم. انواع کابل برق

[row style="collapse" col_style="dashed" width="full-width"]

[col span="6"]

[ux_image id="4004"]

[/col]
[col span="6"]

[ux_image id="4003"]

[/col]

[/row]

برای سایر اسپلیتر ها با تعداد پورت بیشتر این روش تست قابل استفاده میباشد. فقط کافیست light source را به ورودی اسپلیتر متصل کنید و با استفاده از power meter میزان افت را در هر خروجی بوسیله power meter  مشاهده کنید . کابل شبکه
در رابطه با تست اسپلیتر های 2x2   چطور باید عمل کرد؟ در این مورد در بعضی از مواقع اطلاعات زیادی درگیر هستند ولی لازم است که تست شوند.در این حالت نیاز داریم که یک ورودی را با دو خروجی تست کنیم بعد از آن لازم است که ورودی دیگر را با دو خروجی دیگر تست کنیم اسپلتر تست کنیم.با همین روش میتوانیم سایر اسپلتر های  2xN را تست کنیم.

[gap]

[ux_banner height="300px" bg_overlay="rgba(255, 255, 255, 0.75)"]

[text_box text_color="dark" width="73" width__sm="52" position_x="50" position_y="50"]

سایت بانک فیبر نوری مفتخر است تمام انواع اسپلیتر فیبر نوری را در سایت خود با مناسبترین قیمت و بالاترین کیفیت عرضه مینماید. برای آشنایی با محصولات سایت و قیمت ها روی لینک اسپلیتر فیبر نوری کلیک کنید و یا از طریق منوی سایت به صفحه مورد نظر مراجعه فرمایید.

[button text="صفحه اصلی اسپلیتر فیبر نوری" radius="10" expand="true" link="https://fiberopticbank.com/product-category/ftth-accessories/splitter/"]

[/text_box]

[/ux_banner]
[row label="محصولات مرتبط" col_bg="rgba(116, 162, 184, 0.19)"]

[col span__sm="12" padding="20px 20px 20px 20px" align="center" depth="3"]

[title style="center" text="محصولات مرتبط" color="rgb(131, 4, 4)"]

[ux_products style="normal" type="masonry" columns="3" columns__sm="1" depth="1" depth_hover="3" cat="334" products="3" orderby="rand" image_height="5:6" text_size="small"]

[button text="مشاهده همه محصولات" radius="10" depth_hover="1" expand="0" link="https://fiberopticbank.com/product-category/ftth-accessories/splitter/"]

[/col]

[/row]
[row label="مقالات مرتبط" col_bg="rgba(214, 214, 214, 0.3)"]

[col span__sm="12" padding="20px 20px 20px 20px" align="center" depth="3"]

[title text="مطالب زیر را از دست ندهید" tag_name="h4"]

[blog_posts type="row" columns="2" columns__md="2" depth_hover="3" ids="4475,4549,4412,4304" show_date="false" excerpt_length="30" text_size="xsmall" text_bg="rgba(214, 214, 214, 0.3)"]

[button text="بانک مقالات" color="secondary" radius="10" depth_hover="1" expand="0" icon="icon-angle-right" link="https://fiberopticbank.com/article-book/"]

[/col]

[/row]

پیگتیل فیبر نوری چیست ؟ کابل شبکه

پیگتیل فیبر نوری بخشی از کابلی است که با یک کانکتور فیبر نوری فقط در یک انتها سربندی شده و انتهای دیگر آن سربندی نشده است، بنابراین از یک سر می تواند به تجهیزات دیگر متصل شود و از سر دیگر فیوژن می شود و دو کابل فیبر نوری از این طریق به یکدیگر متصل می شوند.

پیگتیلهای فیبر نوری و پچ کوردها از لحاظ ساختاری تشابهات زیادی با هم دارند. هر دو آن ها به صورت تک حالته (single mode) و چند حالته (multi mode) وجود دارند و می توانند به صورت تکی (simplex) و دوتایی (duplex) ارائه شوند. علاوه بر مسائل گفته شده هم پچ کورد فیبر نوری و هم پیگتیل با انواع مختلفی از کانکتورهای فیبر نوری مثل FC، SC، ST، LC، MTRJ، MPO، MU، SMA، FDDI، E2000، DIN4 و D4 می توانند سربندی شوند. تفاوت فیزیکی اصلی بین پچ کورد فیبر نوری و پیگتیل این است که پچ کورد فیبر نوری بخشی از کابل با طول مشخص است که هر دو سر آن به کانکتور متصل می شود، در حالی که فقط یک سر پیگتیل به کانکتورهای فیبر نوری متصل است. پچ کوردهای فیبر نوری می توانند از وسط به دو نیم تقسیم شوند و تشکیل دو پیگتیل را بدهند. انواع کابل شبکه

فروش انواع پپگتیل فیبر نوری در بانک فیبر نوری و شبکه

پیگتیلهای فیبر نوری با استفاده از کانکتورها و فیبرهای مختلف تجاری، کاربردهای سربندی فیلد جوش شده با فیوژن را پشتیبانی می کنند. این پیگتیلها باید در جایی نصب شوند که محافظت شوند و جوش شوند بنابراین معمولا با تجهیزات مدیریت فیبر نوری مثل ODF، محفظه جوش و کابینت های خیابانی (کافو) مورد استفاده قرار می گیرند. پیگتیل ها ممکن است در هر جایی وجود داشته باشند اما بیشتر در مجموعه ها و تجهیزات فیبر نوری پیدا می شوند. پیگتیل های ضد آب هم وجود دارندکه برای کاربردهای بیرونی مورد استفاده قرار می گیرند. کابل شبکه cat5

انواع پیگتیل فیبرنوری

پیگتیل فیبر نوری LC

کانکتور فیبر نوری LC (پچ کورد فیبر نوری)یکی از انواع پیگتیل های فیبر نوری ، پیگتیل فیبرنوری LC است که با کانکتور LC خاتمه می‌یابد. LC  مخفف کانکتور لوسنت (Lucent) است. کانکتور LC به سبک ساختار فشار و چفت شدن می‌باشد این نوع دارای بدنه پلاستیکی و فرول با اندازه دقیق 1.25mm و با جنس سرامیکی است.
پیگتیل فیبر نوری LC از یک فرول 1.25 میلی‌متر استفاده می‌کند، که به اندازه نصف پیگتیل فیبر نوری ST است. این پیگتیل در وضعیت سینگل مود عملکرد بسیار خوب و مصرف بالایی دارد. پیگتیل LC با استانداردهای IEC و Telcordia، ANSI / EIA / TIA مطابقت دارد. کانکتور پیپتیل LC هم برای سایز 1.6 mm/2.0mmو هم‌چنین برای سایز 3.0mm استفاده می‌شود. کابل شبکه cat5e

پیگتیل فیبر نوری SC

کانکتور فیبر نوری sc (پچ کورد فیبر نوری)پیگتیلی است که با کانکتور SC خاتمه می‌یابد. کانکتور SC توسط شرکت ژاپنی NTT اختراع شده است. SC مخفف کانکتور مشترک یا کانکتور میدان و یا کانکتور استاندارد است. استفاده از آن‌ها در ارتباطات داده‌ها و مخابرات فیبرنوری بسیار شایع است. این نوع کانکتور از نوع فشار و کشش بوده و می‌تواند برای ۱۰۰۰ چرخه اتصال استفاده شود. پیگتیل SC در کانکتور خود دارای قفل می‌باشد و با این حرکت از طریق فرول سرامیکی یک اتصال تراز و دقیق به وجود می‌آورد. پیگتیل SC کم هزینه، ساده و هم‌چنین با دوام است که از ویژگی‌های خاص این کانکتور می‌باشد. این نوع ارزان و با صرفه اقتصادی است. کابل شبکه cat6

 

پیگتیل فیبر نوری FC

کانکتور فیبر نوری Fc (پچ کورد فیبر نوری)پیگتیل فیبرنوری FC دارای کانکتور FC میباشد و نحوه اتصال آن به صورت پیچشی است. FC مخفف کانکتور ثابت می‌باشد (Fixed Connector) همانند کانکتور SC ،FC نیز توسط کمپانی NTT اختراع شد. پیگتیل FC دارای بدنه فلزی و ساختار پیچشی است. در پیگتیل FC فرول و آستر مورد استفاده در کانکتورها همانند کانکتور SC می‌باشد. کابل شبکه cat7

پیگتیل FC در هر دو حالت سینگل‌مود و مولتی‌مود قابل دسترسی است. این نوع پیگتیل در محیط با لرزش بالا می‌تواند به کار برده شود و به صورت پیچشی محکم بسته می‌شود، اما لازم است قبل از سفت و محکم کردن پیگتیل آن را به صورت تراز و صحیح وارد نمود. تجهیزات شبکه

 

پیگتیل فیبر نوری ST

کانکتور فیبر نوری st (پچ کورد فیبر نوری)پیگتیل فیبرنوری ST با کانکتور ST خاتمه یافته است. ST مخفف Straight-Tip و به شکل زیر می باشد. قطر کانکتور ST مانند کانکتور SC فرول 2.5 میلیمتری دارد. کانکتور ST سرنیزه ای شکل و دارای فرول طولانی فنری برای نگه داشتن فیبر می باشد. این نوع پیگتیل در هر دو نوع مولتی مود و سینگل مود در دسترس است. آداپتورهای سیمپلکس و دوبلکس افقی نصب شده با محفظه فلزی یا پلاستیکی موجود بوده و می تواند به دو دسته دارای آستر از جنس برنز فسفات و یا اکسید زیرکونیوم تقسیم شود. البته ممکن است تمایل افراد به جای استفاده از محفظه پلاستیکی به جنس فلزی بیشتر باشد. پیگتیل فیبر نوری ST دارای نوک صاف و مستقیم است که موجب می شود به راحتی داخل و خارج شود. اگر احساس می کنید دارای اتلاف توان بالایی هستید می توانید آن را دوباره جا بزنید این نوع کانکتور تا 500 بار ورود و خروج استاندارد بدون هیچ مشکلی به کار خود ادامه می دهد. پیگتیل فیبرنوری ST از نسل های قدیمی پیگتیل می باشد، اما هنوز به طور گسترده برای شبکه های مولتی مود، از جمله شبکه های محلی برای ساختمان ها و دانشگاه ها استفاده می شود. ابزار و لوازم شبکه

 

پیگتیل فیبر نوری Din

کانکتور فیبر نوری din (پچ کورد فیبر نوری)پیگتیل فیبرنوری FC دارای کانکتور FC میباشد و نحوه اتصال آن به صورت پیچشی است. FC مخفف کانکتور ثابت می‌باشد (Fixed Connector) همانند کانکتور SC ،FC نیز توسط کمپانی NTT اختراع شد. پیگتیل FC دارای بدنه فلزی و ساختار پیچشی است. در پیگتیل FC فرول و آستر مورد استفاده در کانکتورها همانند کانکتور SC می‌باشد.

پیگتیل FC در هر دو حالت سینگل‌مود و مولتی‌مود قابل دسترسی است. این نوع پیگتیل در محیط با لرزش بالا می‌تواند به کار برده شود و به صورت پیچشی محکم بسته می‌شود، اما لازم است قبل از سفت و محکم کردن پیگتیل آن را به صورت تراز و صحیح وارد نمود. انواع تجهیزات شبکه

 

پیگتیل فیبر نوری MTRJ

کانکتور فیبر نوری mtrj (پچ کورد فیبر نوری)یکی دیگر از انواع پیگتیلها ،پیگتیل MTRJ با کانکتور MT-RJ اتمام یافته است. MT-RJ مخفف فیش سفارشی انتقال مکانیکی (Mechanical Transfer Registered Jack) است. کانکتور MTRJ توسعه یافته کانکتور MT و RJ است. این نوع پیگتیل دارای محفظه و فرول پلاستیکی است که از ویژگی های خاص آن ارتباط دو کانکشن فیبرنوری می باشد. کانکتور MTRJ با استفاده از فرم فرول MT که توسط NTT تولید شده اقتباس گرفته شده است. هر خانه کانکتور MTRJ دو کر فیبر (دوبلکس) دارا می باشد و پچ پنل شبکه شباهت خاصی به کانکتور مسی اترنت RJ45 دارد. اندازه آن نصف کانکتور SC است و در راه حل های فیبر تا به دسکتاپ منجر به کاهش قیمت در هر پورت فیبر می شود. کانکتورهای MTRJ به دو صورت (با دو پین فلزی) نر و (بدون سوزن و پین) ماده موجود است. پیگتیل MTRJ معمولا برای کاربردهای شبکه استفاده می شود. اندازه آن کمی کوچکتر از فیش های تلفن استاندارد می باشد و کار با آن بسیار آسان است.

 

پیگتیل فیبر نوری E2000

کانکتور فیبر نوری e2000 (پچ کورد فیبر نوری)پیگتیل E2000 با کانکتور E2000 خاتمه یافته است. کانکتور E2000 برای محافظت از فرول از گرد و غبار و خش دارای دریچه و دیافراگم فنری شکل می باشد. دریچه و دیافراگم کانکتور هنگامی که کانکتور آزاد است به صورت اتوماتیک بسته می شود این دریچه فنری شکل باعث می شود که آلودگی به داخل وارد نشود یا نور لیزر از کانکتور خارج نشود. هنگامی که به آداپتور متصل می شود پچ کورد شبکه دریچه به صورت اتوماتیک باز می شود. با ساختار مشابه کانکتور SC ، کانکتور E2000 کوچکتر است. پیگتیل E2000 یکی از آخرین سبک و طراحی های این نوع کابل است و در عین حال یکی از گران قیمت ترین پیگتیل های فیبر نوری است.

 

پیگتیل فیبر نوری MU

کانکتور فیبر نوری mu (پچ کورد فیبر نوری)پیگتیل MU با کانکتور MU خاتمه یافته است. کانکتور MU نیز اختراع کمپانی NTT است. دارای پوشش و محفظه پلاستیکی است و ساختار آن به صورت فشار و کشش (Push & Pull) می باشد. کانکتور MU یک کانکتور کوچک فرمی باشد که ویژگی های یک فرول کانکتور LC با قطر ۱٫۲۵mm دارا می باشد. کانکتور MU همان مکانیسم قفل شدن کانکتور SC را دارد که بر اساس فشار و کشش می باشد. کیستون شبکه کانکتور فیبر نوری MU اندازه مشابه LC و گاهی اوقات به نام SC کوچک خوانده می شود. کانکتورهای MU در انتقال پیشرفته نوری، تبادل، و سیستم های مشترک و یا نرم افزار با سرعت بالای داده استفاده می شود. اخیرا پیگتیل MU توسعه داده شده است تا در آینده به جای SC استفاده شود.

 

فروش انواع پپگتیل فیبر نوری در بانک فیبر نوری و شبکه

[ux_banner height="300px" bg_overlay="rgba(255, 255, 255, 0.75)"]

[text_box text_color="dark" width="73" width__sm="52" position_x="50" position_y="50"]

سایت بانک فیبر نوری مفتخر است تمام انواع پیگتیل فیبر نوری را در سایت خود با کمترین قیمت و بالاترین کیفیت عرضه مینماید. برای آشنایی با محصولات سایت و قیمت ها روی لینک پیگتیل فیبر نوری کلیک کنید و یا از طریق منوی سایت به صفحه مورد نظر مراجعه فرمایید.

[button text="صفحه اصلی محصولات پیگتیل فیبر نوری" radius="10" expand="true" link="https://fiberopticbank.com/product-category/passive/pigtail/"]

[/text_box]

[/ux_banner]
[row col_bg="rgba(214, 214, 214, 0.3)"]

[col span__sm="12" padding="20px 20px 20px 20px" align="center" depth="3"]

[title text="مطالب زیر را از دست ندهید" tag_name="h4"]

[blog_posts type="row" columns="2" columns__md="2" depth_hover="3" ids="4375,4348,4336,3147" show_date="false" excerpt_length="30" text_size="xsmall" text_bg="rgba(214, 214, 214, 0.3)"]

[button text="بانک مقالات" color="secondary" radius="10" depth_hover="1" expand="0" icon="icon-angle-right" link="https://fiberopticbank.com/article-book/"]

[/col]

[/row]

کیستون شبکه چیست؟

در انجام  انواع  پروژه های مرتبط با  شبکه  و انجام  کارهای زیر ساخت شبکه ای  بسیاری از تجهیزات  مورد استفاده  قرار میگیرد  که هدف استفاده ازین تجهیزات تسهیل در برقراری ارتباطات در شبکه میباشد. در مقاله های مختلف نوشته شده در بانک  فیبرنوری به توضیح  و معرفی بسیاری از تجهیزات شبکه پرداخته ایم این مقاله  را  نیز به  این  سوال که کیستون شبکه چیست  اختصاص میدهیم

پیرو نوشته های بالا  کیستون شبکه یا همان پریز شبکه یکی از  تجهیزات شبکه داخلی یا همان LAN میباشد

کیستون شبکه چیست ؟

در پاسخ به سوال کیستون شبکه چیست میتوانیم بگوییم ابزاری میباشد یا اگر بخواهیم از کلمه ی مناسبتر استفاده کنیم میتوانیم از واژه ی کانکتوری میباشد که دارای دو سر مادگی است  که از یک طرف به کابل شبکه متصل میشود و از طرف دیگر در اختیار یوزر قرار میگرد تا ارتباط میان کابل شبکه با دیگر تجهیزات مورد استفاده  مانند سوئیچ ها یا روتریا سرور و حتی کیس کامپیوتررا برقرار کند

پس کیستون شبکه ابزاری میباشد که به صورت یک رابط عمل میکند

اگر بخواهیم توضیح ساده تر و قابل فهم از کاربرد و چیستی کیستون شبکه بیان کنیم میتوانیم بگوییم که هرجایی که نیاز است که ما به کابل شبکه ی استفاده شده در زیرساخت ساختمان شبکه متصل شویم نیازمند استفاده از کیستون میباشیم

مکان های مورد استفاده  از کیستون شبکه :

داخل پچ پنل شبکه :

پچ پنل های شبکه را با صفت  Loaded  و unloaded در شبکه معرفی میشود منظوراز صفت loaded استفاده ی کامل ازکیستون های شبکه در پچ پنل میباشد و صفت unloaded به فریم خالی پچ پنل اطلاق میشود پریز و فیس

فیس پلیت های نصب شده در ترانک ها

در انواع باکس های تو کار ، رو کار و کف خواب

  • باکس های تو کار در داخل دیوار استفاده میشوند
  • باکس های رو کار را روی دیوار نصب میکنند مانند کلید برق ها
  • باکس های کف خواب قابلیت استفاده در کف های کاذب را دارند

مساله  ی قابل توجه این موضوع میباشد که هر کدام از تجهیزات فوق نیازمند استفاده ازکیستون مختص خود میباشد زیرا حتما بایدکیستون شبکه در جای خود قرار بگیرد در غیر این صورت کیستون در جای خود قرار نگرفته و عمل نصب تجهیزات شبکه را مختل می نماید

پیرو مساله ی ذکر شده در بالا کیستون شبکه را طبق دو پارامتر میتوانیم دسته بندی کنیم یک بر اساس جنس بدنه و دومین مورد بر اساس کتگوری

دسته بندی انواع کیستون شبکه : پریز شبکه

جنس بدنه

کیستون ها را بر اساس جنس مورد استفاده در بدنه ی آن ها میتوان به دونوع فلزی و پلاستیکی تقسیم کرد

به نوع فلزی کیستون های شبکه، SFTP میگویند

به نوع پلاستیکی کیستون های شبکه، FTP  میگویند

بر اساس کتگوری Category  : فیس شبکه

کیستون شبکه  مانند کابل های شبکه  دسته بندی میشوند

  • Cat8 کابل شبکه و کیستون شبکه ی CAT8  هنوز در ایران  موجود نمیباشد  این نوشته  در تاریخ  27/ 05 / 98 نوشته شده و معتبر میباشد
  • Cat7A
  • Cat7
  • Cat5
  • Cat5e
  • Cat6
  • Cat6A

انتخاب کیستون شبکه باید  طبق تجهیزات مورد استفاده درشبکه باشد.

یعنی  اگر درشبکه از کابلCat6 استفاده شده است  نمی توان از کیستونCat5 استفاده کرد .

چه زمان از کیستون شبکه ی SFTP یا کیستون شبکه  UTP استفاده میشود ؟ بک باکس شبکه

هنگامی که دربک بن شبکه ، کابل های برق از کنار کابل های شبکه عبور کرده باشند نیازمند سیستم

earthing میباشیم زیرا عبور کابل های برق از کنار کابل های شبکه موجب به وجود آمدن نویز روی کابل های شبکه میشود برای جلوگیری ازین مشکل از کابل های شبکه ی SFTP که دارای شیلد هستن و موجب میشوند که کابل شبکه از نویز کابل برق در امان  بماند در این مواقع که از کابل های شبکه ی SFTP استفاده شده از کیستون های SFTP استفاده میشود که شیلد کابل شبکه به وسیله ی شیلدکیستون شبکهی SFTP  به سیستم  earthingمهار شود

در محیط های داخلی و ایندور که  کابل برق در کنار کابل شبکه نیست  و امکان ورود جریان قوی به کابل شبکه امکان پذیر نیست از کابل شبکهUTP وکیستون شبکه UTP استفاده میشود

مقاله ی فوق توسط بانک فیبرنوری نوشته و تدوین  شده  است  برای نوشتن مطالب فوق از سایت universalnetworks استفاده شده است

[ux_banner height="150px" bg_overlay="rgba(255, 255, 255, 0.75)"]

[text_box text_color="dark" width="73" width__sm="52" position_x="50" position_y="50"]

سایت بانک فیبر نوری مفتخر است تمام انواع کیستون شبکه را در سایت خود با کمترین قیمت و بالاترین کیفیت عرضه مینماید. برای آشنایی با محصولات سایت و قیمت ها روی لینک کیستون شبکه  کلیک کنید و یا از طریق منوی سایت به صفحه مورد نظر مراجعه فرمایید.

[/text_box]

[/ux_banner]
[row label="محصولات مرتبط" col_bg="rgba(116, 162, 184, 0.19)"]

[col span__sm="12" padding="20px 20px 20px 20px" align="center" depth="3"]

[title style="center" text="محصولات مرتبط" color="rgb(131, 4, 4)"]

[ux_products style="normal" type="masonry" columns="3" columns__sm="1" depth="1" depth_hover="3" cat="282" products="3" orderby="rand" image_height="5:6" text_size="small"]

[button text="مشاهده همه محصولات" radius="10" depth_hover="1" expand="0" link="https://fiberopticbank.com/product-category/net-equipment/key-net-face/"]

[/col]

[/row]
[row label="مقالات مرتبط" col_bg="rgba(214, 214, 214, 0.3)"]

[col span__sm="12" padding="20px 20px 20px 20px" align="center" depth="3"]

[title text="مطالب زیر را از دست ندهید" tag_name="h4"]

[blog_posts type="row" columns="2" columns__md="2" depth_hover="3" ids="5153,5072" show_date="false" excerpt_length="30" text_size="xsmall" text_bg="rgba(214, 214, 214, 0.3)"]

[button text="بانک مقالات" color="secondary" radius="10" depth_hover="1" expand="0" icon="icon-angle-right" link="https://fiberopticbank.com/article-book/"]

[/col]

[/row]

  • ۹۸/۱۱/۲۹
  • مرضیه سیفی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی