مدیرپیامک

پنل اس ام اس

مدیرپیامک

پنل اس ام اس

  • ۰
  • ۰

آماده سازی سطح بتن برای بتن رنگی

در مقاله کفپوش بتنی رنگی به معرفی انواع بتن های رنگی پرداخته شد. شیدارک در این مقاله به آماده سازی سطح بتن برای بتن رنگی و اجرای عملیات رنگ روی بتن می پردازد.

[caption id="attachment_13311" align="aligncenter" width="364"] نمونه بتن رنگی در فضای داخلی ساختمان[/caption]

آماده سازی سطح قبل از اجرای مواد رنگی روی بتن بسیار حائز اهمیت است، به ویژه برای سطوح بتنی قدیمی و آلوده. اگر سطح کار کثیف و آلوده باشد، مواد رنگی به داخل خلل و فرج بتن نفوذ نمی کنند که روی کیفیت مطلوب گسترش رنگ روی سطح و دوام رنگ بتن تاثیر منفی می گذارد. این مهم به خصوص برای مواد رنگی واکنش شیمیایی اهمیت بیشتری دارد.
سطح کفپوش بتنی باید فاقد موادی از قبیل ترکیبات عمل آوری بتن، سیلر محافظ رویه بتن، واکس، ماستیکها، چربی، روغن و دیگر مواد آلاینده ای باشد که خلل و فرجهای سطح بتن را مسدود می کند. سرامیک همچنین کفهای بتنی فضای داخلی که پرداخت لیسه ای و یا رویه صیقلی دارند ممکن است مانع نفوذ مواد رنگی در بتن شوند.
تعیین مقدار نفوذ بتن را می توان با خیس کردن سطح بتن به وسیله آب اندازه گیری نمود. اگر آب ریخته شده روی سطح به راحتی و به صورت یکنواخت جذب بتن شد و سطح آن را تیره نمود، نیازی به آماده سازی اضافی سطح بتن نمی باشد. اما اگر آب روی سطح بتن جمع شد و تیره شدن بتن اتفاق نیفتاد، آماده سازی سطح الزامی است که قبل از اجرای مواد رنگی باید انجام شود.
مواد شوینده و پاک کننده بهمراه تیغه های اسکراب سیاه قرارگرفته روی دستگاههای مالشی سطح بتن کثیفی ها، خاک، چربی و روغن را از سطح بتن بر می دارد. کفپوش سرامیکی سیلرها و مواد پوششی اجرا شده روی سطح بتن نیاز به دستگاههای سمباده زنی و یا تمیزکاری شیمیایی دارند. باید توجه داشت که به هر حال استفاده از روش های اشاره شده برای برداشتن مواد روی سطح بتن، در بافت و رنگ سطح بتن تغییر ایجاد می کند. تمیز کردن سطح با استفاده از اسید موریاتیک پیشنهاد نمی شود.

[caption id="attachment_13312" align="aligncenter" width="648"] آماده سازی سطح بتن با دستگاه و فشار آب[/caption]

لازم به ذکر است روشهای پاکسازی سطح بتن قبل از اعمال به کل سطح باید ابتدا در بخشهای کوچک به صورت بیان شده با آب تست و ارزیابی شوند. وقتی یک بخش تمیز و آماده سازی کامل شد، بخش بعدی کار انجام شود.

آماده سازی کف بتنی تازه

برای کف های بتنی تازه ریخته شده، باید حداقل 21 روز از عمر بتن ریزی گذشته باشد و همچنین بتن برای اعمال مواد رنگی خشک باشد. پس از بتن ریزی، تا زمان اجرای مواد رنگی روی بتن، باید سطح بتن را از انجام عملیات ساختمانی روی آن با استفاده از لایه های مناسب پارچه ای، کنفی، نایلونی و ... محافظت کرد. انواع چوبها، آهن آلات، لوله های تاسیساتی، مصالح بنایی، مواد شیمیایی و مایعات نباید روی سطحی که بتن آن تازه ریخته شده انبار شوند. انواع سرامیک همچنین آب تیره و کثیف، مواد غذایی و نوشیدنی ها نباید روی کفپوش بتنی تازه ریخته شوند. عملیات ساختمانی روی بتن تازه باید حداقل باشد تا از آسیب رساندن و تغییر رنگ بتن جلوگیری شود.
برای شروع کار، سطح بتن باید تمیز باشد. آنرا با فشار آب بشوئید و یا با روشهای گفته شده در بالا کثیفی ها را از روی آن تمیز کرده و در پایان کار هم کل سطح کف را کاملا با آب بشوئید تا ضایعات باقیمانده ناشی از کار با دستگاهها از روی سطح پاک شود. در انتها سطح بتن باید همانند آنچه گفته شد برای تعیین مقدار نفوذ به وسیله آب تست شده و پس از آن سطح برای رنگ آمیزی آماده است.

[caption id="attachment_13313" align="aligncenter" width="506"]بتن رنگی شیدارک تمیز کردن سطح بتن با فشار آب[/caption]

آماده سازی سطح بتن قدیمی

بتن های قدیمی باید عاری از سیلرها، واکس ها، چربی و روغن و دیگر آلودگیها باشند. کف های بتنی لیسه ای و هاردنر خورده نیاز به ماشین سایشی با لقمه های 80-60 دارند که سطح بتن را ساب زده و آنرا آماده نماید. استفاده از ماشینهای با سرعت دور کند و آب به منظور کنترل مقدار گرد و خاک مناسب است. تمیز کردن بیشتر سطح بتن یا سطوح بتنی بافت دار را با برس ها و شانه های پلی یورتانی انجام دهید. لازم به ذکر است آماده سازی مکانیکی باعث تغییر رنگ احتمالی سطح و بافت کفپوش بتنی می شود. سرامیک کفپوش پس از پاک کردن کثیفی ها و مواد مانده روی سطح کفپوش بتنی، با استفاده از تمیزکننده های قلیایی و پارچه یا دستگاههای تمیزکننده با پدهای نرم، رویه بتن را بشوئید و سطح آنرا از مواد باقیمانده پاک کنید. در انتها همانند آنچه برای بتن تازه مطرح گردید، سطح بتن باید برای تعیین مقدار نفوذ به وسیله آب تست شده و پس از آن سطح برای رنگ آمیزی آماده است.

[section label="مقالات مرتبط"]

[row col_bg="rgba(214, 214, 214, 0.3)"]

[col span__sm="12" padding="20px 20px 20px 20px" align="right" depth="3"]

[title text="مطالب زیر را از دست ندهید" tag_name="h4"]

[blog_posts type="row" columns="2" columns__md="2" depth_hover="3" ids="9274,9502,7897,7596" show_date="false" excerpt_length="30" text_size="xsmall" text_bg="rgba(214, 214, 214, 0.3)"]

[button text="بانک مقالات کفپوش بتنی " color="secondary" radius="10" depth_hover="1" expand="0" icon="icon-angle-right" link="/article-book/concrete-flooring//"]

[/col]

[/row]

[/section]

اپوکسی پلی آمید ، اپوکسی پلی آمین

کفپوش اپوکسی یکی از رایجترین کفپوش ها به خصوص برای فضاهای صنعتی می باشد و شیدارک در مقاله های متنوع در خصوص انواع کفپوشهای اپوکسی صحبت کرده است. در این مقاله هدف این است تخصصی تر در خصوص مواد اولیه اپوکسی ها، مشخصات فنی اپوکسی پلی آمید ، اپوکسی پلی آمین و خواص آنها صحبت شود.
در مقاله کفپوش اپوکسی و پلی یورتان اشاره شد که هاردنر اپوکسی ها عمدتا برپایه پلی آمین و یا پلی آمید است و انتخاب آن به خواص نهایی کفپوش اپوکسی وابسته است. در ادامه در این باره صحبت خواهد شد.
مطابق با مباحث پایه اپوکسی ها، رزین های اپوکسی از دو جزء تشکیل شده اند که باهمدیگر واکنش می دهند و یک ماده بی اثر، سفت و محکم را شکل می دهد. جزء A حاوی یک رزین اپوکسی بوده و جزء B عامل کیورینگ اپوکسی می باشد که به آن هاردنر نیز گفته می شود. برای بررسی دقیقتر دسته بندی رزینهای اپوکسی لازم است جزئی تر به موضوع پرداخته شود.
اپوکسی ها با واکنش دو جزء A و B تشکیل می شوند. جزء A معمولا ماده بیسفنول A (Bisphenol A) که به آن Bis A و یا بیسفنول F (Bis F) می باشد. بخش Bis A یک رزین مقرون به صرفه با کاربرد عمومی است که مقاومت عالی در برابر مواد قلیایی، مقاومت خوب در برابر مواد اسیدی و مقاومت نسبتا خوب حلالی از خواص آن است. انواع کفپوش های ورزشی رزین اپوکسی بیسفنول F یک ماده با ویسکوزیته پایین است گه مقاومت عالی در برابر مواد قلیایی از خواص آن بوده و مقاومت در برابر اسیدها و حلال ها را در مقایسه با به رزین اپوکسی بیسفنول A تقویت می کند و آنرا بهبود می بخشد.
وقتی صحبت از اپوکسی پلی آمین و یا پلی آمید است، در واقع به عامل کیورینگ Curing agent آن (بخش دوم یا جزء B) اشاره می شود. باید به این نکته اشاره شود که صدها نوع عامل کیورینگ برای اپوکسی ها وجود دارد. پوشش ها و کفپوشهای اپوکسی صنعتی معمولا در یکی از چهار گروه زیر قرار می گیرند:
1) آمین ها و پلی آمینهای آلیفاتیک و سیلکوآلیفاتیک
2) آمیدها و پلی آمیدها
3) سیکلوآلیفاتیکها
4) ترکیبات فرمولی اضافه شده به زنجیره آمین ها
انتخاب عامل کیورینگ نقش اساسی در تعیین بسیاری از خواص محصول اپوکسی نهایی را بازی می کند. این خواص عمدتا شامل عمر نگهداری درون ظرف، زمان خشک شدن، توانایی نفوذ و ایجاد لایه روی سطح هستند. عامل های کیورینگ به صورت چاشنی های مختلف شیمیایی هستند که فرمول پایه عمده آنها آمین ها و آمیدها هستند. برخی از آمین ها و آمیدهای رایج در صنعت اپوکسی که در برگه های فنی Material Safety Data Sheet (به صورت اختصار MSDS) آورده می شوند شامل:

  • آمین ها و پلی آمین های آلیفاتیک (اتم های کربن زنجیره آزاد) و سیکلوآلیفاتیک (آلیفاتیک های ساختار حلقه ای) اساسا آمونیاک با یک یا چند اتم هیدروژن اضافه هستند که با گروههای ارگانیک جایگزین می شوند.
  • آمیدها و پلی آمیدها هم به همین ترتیب درواقع آمونیاک هستند که با اتم هیدروژن جایگزین شده با کربن/اکسیژن و گروه ارگانیک می باشند.

از نقطه نظر اجرایی، عامل های کیورینگ پایه آمین بعنوان ماده ای با دوام بیشتر و مقاومت شیمیایی بالاتر نسبت به عامل های کیورینگ پایه آمید نشاخته می شوند. اما تمایل بیشتری به پدیده Blush در محیط مرطوب دارند. پدیده Blushing یک نقص برای کفپوش اپوکسی است که به صورت یک سطح واکس شکل روی اپوکسی کیورینگ فعال به وجود می آید و نتیجه واکنش مابین عامل کیورینگ و رطوبت هوا است. دیگر مواد سمی غیرفعال موجود در عامل کیورینگ، به شکل مشابه می تواند آزاد شوند، بنابراین به آمین ها معمولا با درنظر گرفتن این کاستی های بالقوه دیده می شود. کفپوش ورزشی  از سوی دیگر، آمیدها در برابر رطوبت مقاومت سطح بهتر و دردسر کمتری دارند.
عاملهای کیورینگ سیکلوآلیفاتیک معمولا مقاومت بهتری در برابر آب/رطوبت دارند، پدیده Blushing و ایجاد حباب آب کمتر و مقاومت شیمیایی بهتری از خود نشان می دهند. ساختار حلقه ای (بخش Cyclo) همچنین در بسیاری موارد کشسانی ساختاری بالاتری را نسبت به عامل های معمولی کیورینگ با زنجیره فرمولی مستقیم دارند. این مهم باعث می شود مقاومت ضربه Impact بهتری نیز داشته باشند. نکته آنکه از سوی دیگر، اپوکسی های سخت Hard Epoxies مقاومت سایشی بالاتری دارند.
اپوکسی های با ترکیب اضافه آمین، اپوکسی دو بخشی هستند اما عامل کیورینگ در واقع حاوی مقدار کمی رزین اپوکسی است. چمن مصنوعی در عمل، قبل از اینکه دو جزء اپوکسی باهم مخلوط شوند مخلوط عمل کیورینگ را شروع کرده است. آنها همانند سایر اپوکسی ها عمل می کنند، اما به صورت کلی خواص فیزیکی بهتری دارند. این خواص شامل حداقل مواردی از قبیل ثبات رنگ بهتر و کیورینگ در دماهای کمی پایین تر می باشد. همچنین زمان کیورینگ بسیار سریعتر از اپوکسی های معمول است.

[section label="مقالات مرتبط"]

[row col_bg="rgba(214, 214, 214, 0.3)"]

[col span__sm="12" padding="20px 20px 20px 20px" align="right" depth="3"]

[title text="مطالب زیر را از دست ندهید" tag_name="h4"]

[blog_posts type="row" columns="2" columns__md="2" depth_hover="3" ids="4679,3037,2654,1737" show_date="false" excerpt_length="30" text_size="xsmall" text_bg="rgba(214, 214, 214, 0.3)"]

[button text="بانک مقالات کفپوش اپوکسی" color="secondary" radius="10" depth_hover="1" expand="0" icon="icon-angle-right" link="/article-book/epoxy//"]

[/col]

[/row]

[/section]

محافظت از پارکت با پوشش پلی یورتان (بخش نخست)

برای استفاده از پارکت چوبی به عنوان کفپوش، می توان از انواع چوبها و گونه های درختی مانند چوب گردو، چوب گیلاس و . . . استفاده نمود. اما هر نوع چوب، با هر کیفیت و رنگی را که انتخاب کنید، یک اصل ثابت و مشترک در همه انتخابها را نباید فراموش نمود. این اصل ثابت و بسیار مهم، چیزی نیست جز اینکه شما باید از چوب پارکت محافظت کنید. محافظت از سطح پارکت و حفظ جلای پارکت امری است ضروری، که برای تضمین عمر و دوام پارکتهای چوبی باید به آن توجه نمود.

راههای متفاوتی برای محافظت و حفظ جلا و رنگ اولیه سطح پارکتهای چوبی وجود دارد. برای اینکه بتوان رنگ و ظاهر پارکتها را حفظ نمود و یا رنگ و جلای اولیه پارکتهای چوبی را دوباره احیا کرد، راهها و روشهای مختلفی و جود دارد که در این مقاله توسط "شیدارک" مورد بررسی قرا می گیرند. سابقا و در مقاله های "روش اجرای روغن پارکت" ، "واکس پارکت" ، "شلاک پارکت" و "تفاوت لاک پارکت و روغن پارکت" به بعضی از این روشها اشاره شده و درباره روشهای اجرای آنها نیز نکاتی مطرح شده است.

برای آشنایی بیشتر با روشهای مراقبت و نگهداری از پاکت چوبی می توانید مقاله " مراقبت از پارکت چوبی" را مطالعه نمایید.

استفاده از انواع پوشش ها و رزینهای پلی یورتان به عنوان لایه های محافظ و جلا دهنده پارکت چوبی، کاربرد فراوانی داشته و این نوع از پوششهای محافظ از پر مصرف ترین انواع پوششهای محافظ برای پارکتهای چوبی به حساب می آیند.در این مقاله "شیدارک" شما را با پوشش پلی یورتان پایه آب به عنوان یکی از پوشش های محافظ پارکت آشنا خواهد نمود.

جلای پارکت با استفاده از پوشش پلی یورتان

  • پوشش محافظتی پلی یورتان پایه آب (Water-Based Polyurethane)

استفاده از پلی یورتان پایه آب، برای ایجاد یک لایه براق روی سطح پارکتهای چوبی یکی از راههای محافظت از پارکتهای چوبی و نیز افزایش براقیت و جلای پارکت است. گرچه این محصول (پلی یورتان پایه آب) در ظروف شفاف، رنگی شیر مانند دارد، اما با گذشت زمان و پس از خشک شدن روی سطح پارکت ،سطحی براق را ایجاد کرده و در برابر زرد شدگی نیز مقاومتی بالا را از خود نشان می دهد. (یعنی با گذشت زمان تغییر رنگ نداده و زرد نمی شود)

پوشش های پلی یورتان پایه آب، رزینهایی مصنوعی هستند که دوام بسیار بالایی داشته، و در برابر رطوبت نیز عملکردی عالی از خود نشان می دهند. پارکتهایی که توسط این محصول مورد محافظت قرار می گیرند، براحتی قابل تمیز کاری بوده و صرفا با یک جاروی دستی و یا جارو برقی می توان آنها را تمیز نمود. از نظر محیط زیستی نیز این محصولات، با محیط زیست سازگار هستند و میزان بسیار کمی از ترکیبات آلی فرار ( VOC ) را، از خود متصاعد می نمایند. کفپوش سالن ورزشی این گروه از پوششهای محافظ پارکت، در هنگام مصرف بوی بسیار کمی دارند و استفاده از آنها نیز بسیار آسان است. برای استفاده از پوششهای پلی یورتان پایه آب به عنوان یک لایه محافظ پارکت چوبی، در اکثر اوقات نیازی به مجریان خاص و آموزش دیده وجود ندارد و شما براحتی می توانید این محصولات را مورد استفاده قرار دهید.

علاوه بر موارد یاد شده لازم است به این نکته نیز اشاره کنیم که، پوشش محافظتی پلی یورتان پایه آب، پس از مصرف به سرعت خشک می شود و معولا لازم نیست بیشتر از 2 تا 4 ساعت برای خشک شدن هر لایه صبر نمود (بصورت معمول این محصول را در 3 یا 4 لایه اجرا می کنند) و پس از اجرای لایه نهایی، طی چند ساعت شما می توانید روی پارکتها تردد کنید. گرچه برای انتقال مبلمان روی پارکتها باید 48 ساعت منتظر بمانید.

پوشش پلی یورتان پایه آب در اکثر اوقات و بصورت معمول، باعث افزایش جلا و براقیت سطح پارکت های چوبی می شود، ولی برخی از تولید کنندگان بصورت محدود و بسیار کم، نوعی از این محصول را تولید کرده اند که سطحی نیمه براق و یا گاها مات روی سطح پارکت ایجاد می نماید.

جلای پارکت با استفاده از پوشش پلی یورتان

  • بررسی اجمالی پوشش محافظتی پلی یورتان پایه آب به عنوان لایه محافظ و جلای پارکت

بهترین کاربرد : پارکتهایی که به یک رویه و finishing واضح نیاز دارند که به سرعت نیز خشک شود.

مزایا : کاربرد آسان- بوی کم – میزان ناچیز انتشار ترکیبات آلی فرار یا voc – سطح نهایی بسیار صاف و صیقلی - رویه و سطح براق - بدون احتمال زرد شدگی و تغییر رنگ

معایب : با توجه به براقیت بالای سطح پارکت پس از استفاده از پوشش پلی یورتان پایه آب، خراشها و خط و خشها بسیار به چشم می آیند. به همین دلیل بهتر است قبل از اجرای این پوشش محافظتی و جلای پارکت ،پارکتهای چوبی ساب خورده و کاملا پرداخت شوند. برای آشنایی با روش ساب پارکتهای چوبی می توانید مقاله " ساب پارکت چوبی- روش اجرا " را مطالعه نمایید.

نکته مهم : هرگز نباید روی پارکتهایی که توسط لایه محافظتی پلی یورتان پایه آب پوشش داده شده اند ، موم یا واکس پارکت اجرا کرد. این امر، سبب از بین رفتن پوشش پلی یورتان خواهد شد.

جلای پارکت با استفاده از پوشش پلی یورتان

[row col_bg="rgba(214, 214, 214, 0.3)"]

[col span__sm="12" padding="20px 20px 20px 20px" align="right" depth="3"]

[title text="مطالب زیر را از دست ندهید" tag_name="h4"]

[blog_posts type="row" columns="2" columns__md="2" depth_hover="3" ids="8489,7872,11998,12693" show_date="false" excerpt_length="30" text_size="xsmall" text_bg="rgba(214, 214, 214, 0.3)"]

[button text="مقالات پارکت" color="secondary" radius="10" depth_hover="1" expand="0" icon="icon-angle-right" link="https://shidarch.com/article-book/parquet/"]

[/col]

[/row]

آشنایی با انواع استاندارد مقاومت به حریق در کفپوشها

مطابق آیین نامه ها و استانداردهای بین المللی ساختمانی، تمام کفپوش ها و محصولات ساختمانی که به عنوان کفپوش مورد استفاده قرار می گیرند،باید تست ها و آزمایش های مربوط به مقاومت نسبت آتش و حریق را گذارنده و میزان مقاومت و نوع عملکرد این محصولات نسبت به حریق مشخص شده باشد. برای بررسی عملکرد کفپوش ها و سایر محصولات ساختمانی در برابر حریق، آزمونها و تست های مختلفی توسط موسسات بین المللی استاندارد تدوین شده و مورد استفاده قرار می گیرد. به همین دلیل در این مطلب "شیدارک" سعی دارد تا شما را با مهمترین انواع استاندارد مقاومت به حریق در کفپوش ها و نحوه بررسی نتایج آزمونهای مختلف، آشنا نماید.

"شیدارک" در مطالب پیشین، برخی از مهمترین استانداردهایی که برای بررسی کفپوشهای ساختمانی در تمام دنیا ملاک عمل می باشند را جهت آشنایی خوانندگان عزیز،مورد بررسی قرار داده است که از آن جمله می توان به "آشنایی با استانداردهای مقاومت به لغزندگی در کفپوشها" ، "استاندارد کفپوشهای ورزشی" ، "مشخصات فنی و استانداردهای موکت" و ... اشاره نمود.

آزمایش مقاومت به حریق

بررسی مقاومت کفپوشها در برابر حریق

امروزه تعیین عملکرد کفپوش ها در برابر آتش و حریق، یکی از مهمترین الزامات مشخصات فنی برای همه محصولات و تولید کنندگان در سراسر دنیا می باشد. برای تعیین کردن و مشخص نمودن عملکرد یک کفپوش (یا محصول دیگری مرتبط با صنعت ساختمان) در برابر حریق، باید از یک یا چند استاندارد و روش آزمون مرجع مانند استاندارد EN 14041 (مورد استفاده برای کفپوش های رزینی، کفپوشهای منسوج و کفپوش لمینت) یا EN 14342 (مورد استفاده برای کفپوش های چوبی) استفاده نمود.

یکی دیگر از استانداردهایی که برای مشخص نمودن عملکرد و میزان مقاومت یک کفپوش در برابر حریق و آتش، بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، استاندارد EN 13501-1 می باشد. استاندارد EN 13501-1 یکی از مهمترین استانداردها برای کلاس بندی و رده بندی عملکرد محصولات ساختمانی در برابر آتش در میان همه استانداردهای بین المللی می باشد. کفپوش سالن ورزشی بدنسازی در این استاندارد نحوه عملکرد یک کفپوش و هر محصول ساختمانی در 3 پارامتر اساسی نمایش داده می شود، که هر کدام از این پارامترها نشانگر ویژگی خاصی از هر محصول در برابر حریق می باشند. به عنوان مثال عملکرد یک محصول در برابر آتش پس از انجام آزمایشات، توسط یک کد مانند B-S2-D1 نشان داده می شود.

در این کد، اولین کاراکتر از سمت چپ نشان دهنده میزان اشتعال پذیری محصول می باشد و از A (کاملا مقاوم نسبت به حریق) تا F (بدون هیچ مقاومتی در برابر حریق) تقسیم بندی می شود. کاراکتر وسط نشان دهنده میزان انتشار دودهای سمی در اثر اشتعال بوده و از S1 تا S3 دسته بندی می شود. آخرین کاراکتر مشخص کننده میزان چکه کردن شعله ها می باشد و از D0 تا D2 طبقه بندی می شود. وقتی از این استاندارد برای سنجش عملکرد کفپوشها استفاده می شود، در کنار میزان اشتعال پذیری کفپوش حتما باید FL به معنای FLOORING نیز درج شده باشد. به عنوان مثال اگر میزان اشتعال پذیری یک کفپوش در برابر حریق در کلاس D باشد باید بصورت Dfl نمایش داده شود.

استاندارد مقاومت نسبت به حریق

نکته ای که درباره همه انواع استانداردها باید در نظر داشت این است که، اگرچه این استانداردها توسط موسسات بین المللی تهیه و تدوین شده اند، ولی برای هر پروژه با توجه به شرایط پروژه و نیز آیین نامه ها و مقررات ملی، استانداردهای خاص و ویژه ای ملاک عمل خواهد بود. همچنین محدوده مورد پذیریش در یک استاندارد نیز با توجه به مقررات ملی و آیین نامه های هر کشور می تواند متفاوت باشد.

به عنوان مثال ، در یک کشور برای لابی هتل ممکن است کفپوشی مورد تایید باشد که کلاس و رده مقاومت نسبت به حریق آن حداقل Dfl باشد در حالی که در کشوری دیگر برای همین فضا، کفپوشی با مقاومت به حریق Cfl مورد پذیریش و تایید باشد. اما بطور کلی محدوده  مقاومت به حریق کفپوشها در فضاهای داخلی در کلاسهای Bfl ، Cfl و Dfl مورد پذیریش در اکثر کشورها و پروژه های مختلف می باشد. کفپوش های ورزشی البته گاهی برای برخی فضاها کلاس مقاومت به حریق Efl نیز مورد تایید می باشد. (کفپوشهای فضاهای خارجی و یا کفپوشهای که متراژ بسیار پایینی نسبت به کل پروژه دارند).

در ادمه مهمترین استانداردها و روشهای آزمونی که برای تعیین میزان مقاومت به حریق محصولات ساختمانی و رده بندی آنها مطابق استاندارد EN 13501-1 مورد استفاده قرار می گیرند، آورده شده اند.

مهمترین آزمونهای استاندارد مقاومت به حریق

آزمون استاندارد EN ISO 9239-1

استاندارد EN ISO 9239-1 واکنش و رفتار کفپوشها در برابر آتش را با استفاده از یک منبع تابش گرما مورد بررسی قرار می دهد. این استاندارد یک روش آزمایش برای ارزیابی رفتار کفپوش در هنگام سوختن و آتش سوزی بوده و پارامترهایی مانند میزان گسترش شعله و دود را مورد بررسی قرار می دهد.

استاندارد مقاومت نسبت به حریق

انجام آزمون استاندارد مقاومت به حریق EN ISO 9239-1 توسط اعمال گرمای تابشی به نمونه آزمایشگاهی

در این استاندارد و روش آزمون، رفتار یک کفپوش در برابر حریق، توسط یک منبع گرمای تابشی و یک حریق آزمایش، در یک اتاق مخصوص یا محفظه آزمایشگاهی، شبیه سازی می شود.

این استاندارد و روش آزمون برای تعیین میزان مقاومت نسبت به حریق کلیه کفپوشهای لمینت، کفپوشهای لاستیکی،کفپوشهای رزینی، کفپوشهای چوبی، فرشها ،موکتها و سایر کفپوشهای منسوج مورد استفاده قرار گرفته و نتایج حاصل از آن با توجه به استاندارد EN 13501-1 در کلاسهای A2fl ، Bfl، Cfl و Dfl طبقه بندی می شوند.

آزمایش مقاومت به حریق

انجام آزمون استاندارد مقاومت به حریق EN ISO 9239-1 توسط اعمال گرمای تابشی به نمونه آزمایشگاهی

آزمون استاندارد EN ISO 11925-2

استاندارد EN ISO 11925-2 آزمون واکنش در برابر آتش – میزان اشتعال پذیری محصولات ساختمانی در معرض شعله مستقیم را مورد بررسی قرار می دهد.

این آزمون قابلیت اشتعال نمونه محصول را که به صورت عمودی نصب شده است و یک شعله کوچک بصورت مستقیم روی سطح آن و یا یکی از گوشه های آن اعمال می شود بررسی می کند. کفپوشهای ورزشی نتایج حاصل از این آزمایش بر اساس استاندارد EN 13501-1 در کلاسهای Bfl ، Cfl، Dfl و Efl طبقه بندی می شوند.

استاندارد مقاومت نسبت به حریق

انجام آزمون استاندارد مقاومت به حریق EN ISO 11925-2 توسط اعمال شعله مستقیم

طبقه بندی و کلاس بندی مقاومت کفپوشها نسبت به حریق  بر اساس استاندارد EN 13501-1 و روشهای آزمون مربوط به آنها

کلاس و رده مقاومت نسبت به آتش

روش و نوع آزمون

A1fl

EN ISO 1182 and EN ISO 1716

A2fl

EN ISO 1182 or EN ISO 1716 and EN ISO 9239-1

Bfl

EN ISO 9239-1 and EN ISO 11925-2, Exposure = 15s

Cfl

EN ISO 9239-1 and EN ISO 11925-2, Exposure = 15s

Dfl

EN ISO 9239-1 and EN ISO 11925-2, Exposure = 15s

Efl

EN ISO 11925-2, Exposure = 15s

Ffl

هیچ عملکردی مشخص نشده است

[row col_bg="rgba(214, 214, 214, 0.3)"]

[col span__sm="12" padding="20px 20px 20px 20px" align="right" depth="3"]

[title text="مطالب زیر را از دست ندهید" tag_name="h4"]

[blog_posts type="row" columns="2" columns__md="2" depth_hover="3" ids="1689,869,5390,6017" show_date="false" excerpt_length="30" text_size="xsmall" text_bg="rgba(214, 214, 214, 0.3)"]

[button text="مقالات پارکت" color="secondary" radius="10" depth_hover="1" expand="0" icon="icon-angle-right" link="https://shidarch.com/article-book/parquet/"]

[/col]

[/row]

انتخاب کفپوش بیمارستان و محیط های درمانی بخش نخست

بیمارستانها و فضاهای درمانی، در میان ساختمانهای عمومی یک شهر، در رده مهمترین ساختمانها قرار می گیرند. کفپوش بتنی و موزاییک از آنجا که عملکرد بیمارستانها و ساختمانهای درمانی، بطور مستقیم با سلامت و جان شهروندان ارتباط داشته و از سویی دیگر در شرایط بحرانی و حادثه ها، عملکرد این مراکز اهمیتی بیش از پیش پیدا می کند، حساسیت بالایی در مورد نحوه ساخت و کیفیت بهره برداری از این نوع ساختمانها وجود دارد. این اهمیت سبب شده که برای همه اجزاء ساختمان بیمارستان، سخت گیری ها افزایش یافته، و هنگام تصمیم گیری در مورد هر کدام از عناصر و اجزاء این ساختمانها، پارامترهای مختلفی مورد نظر قرار گرفته و اهمیت پیدا کند. "شیدارک" در این مقاله تلاش دارد شما را برخی از این پارامترها در هنگام انتخاب کفپوش بیمارستان آشنا نماید.

کفپوش بیمارستان - شیدارک

از آنجا که انتخاب کفپوش بیمارستان و سایر فضاهای درمانی و بهداشتی، نقشی مهم در بهبود کیفیت و ایمنی محیط، کاهش استرس بیماران و کادر پزشکی و افزایش رضایت استفاده کنندگان از این فضاها دارد، در هنگام انتخاب کفپوش برای یک فضای درمانی، باید معیارها و اولویتهای مربوط به آن فضا را در نظر گرفت و در دستور کار قرار داد. کفپوش بتنی با توجه به اینکه هر کدام از فضاهای بهداشتی و بخشهای مربوط به آنها، نیازها، و ویژگی های مخصوص به خود را دارند، برای انتخاب کفپوش بیمارستان یا هر فضای بهداشتی، ویژگی ها و نکات مهمی وجود دارد که باید کفپوش های انتخاب شده، دارای این ویژگی ها باشند.

از جمله مهمترین مواردی که به عنوان ویژگی های یک کفپوش بیمارستانی باید به آنها توجه نمود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دوام بالا و مقاومت در برابر ترافیک عبوری بیمارستان (تحمل حرکت ویلچر ،تخت و سایر اقلام و وسیله های سنگین بیمارستانی)
  • مقاومت نسبت به مواد شیمیایی (کفپوش باید قابل ضد عفونی شدن بوده و نسبت به شوینده های خاص و مواد شیمیایی مقاوم باشد)
  • مقاومت نسبت به لکه پذیری (در فضاهای خاص مقاومت نسبت به لکه های خون، اسیدهای آمینه، بتادین و ... اهمیت می یابد)
  • مقاومت نسبت به لغزندگی
  • مقاومت نسبت به الکتریسیته ساکن (دارا بودن خاصیت آنتی استاتیک)
  • مقاومت آکوستیکی (دارا بودن بودن ویژگی جذب سر و صدا)
  • دارا بودن ویژگی آنتی باکتریال
  • مقاومت مناسب نسبت به حریق
  • عدم انتشار گازهای سمی و بو های آلرژی زا
  • امکان اجرای بدون درز (برای از بین رفتن خطر تجمع آلودگی ها و باکتری ها)
  • نگهداری و تمیز کاری آسان (همراه با خاصیت درخشندگی ظاهری که حس تمیزی و پاکی را القا می کند)
  • تنوع طرح و رنگ (جهت تفکیک بخشهای مختلف در یک بیمارستان)

کفپوش بیمارستان - شیدارک

برای پوشش کف در فضاهای درمانی و بیمارستانها، گزینه های مختلف و متنوعی وجود داشته و پیشنهادهای مختلفی مطرح می شود. "شیدارک" در این مقاله سعی دارد تا شما را با گزینه های مختلف و انواع کفپوشهای بیمارستانی آشنا نماید. در این مطلب سعی شده است، با توجه به بخشهای مختلف یک بیمارستان، ویژگی های مورد نیاز کفپوش بیمارستانی بررسی شده و گزینه های مناسب برای آن بخش از بیمارستان معرفی گردد.

شیدارک سابقا در مقالاتی مانند "مقاومت نسبت به لغزندگی در کفپوشها" ، "آشنایی با استانداردهای مقاومت به حریق در کفپوشها" ، "آشنایی با کفپوشهای آنتی استاتیک" برخی از مهمترین استانداردها و ویژگی های فنی کفپوش ها را شرح داده که توصیه می شود آنها را مطالعه نمایید.

شیدارک

 ورودی بیمارستان

ورودی بیمارستانها و مراکز درمانی، اولین فضاهایی هستند که همه بیماران،کادر پزشکی و سایر مراجعین بیمارستان از آن استفاده کرده و آن را مشاهده می کنند.این فضا،ترافیک عبوری بالایی داشته و محلی برای عبور و مرور همه افراد، تختها، صندلی های چرخدار و ... می باشد. کفپوش موزاییک  به همین دلیل علاوه بر اهمیت زیبایی کفپوش مورد استفاده در این فضا، توجه به دوام و پایداری بالای کفپوش، همچنین مقاومت نسبت به رطوبت و تمیز کاری آسان آن، بسیار ضروری و مهم است.

برای انتخاب کفپوش ورودی بیمارستان، می توان از کفپوش های وینیلی، کفپوش ترازو ، سرامیک های پرسلانی و سنگ استفاده نمود. همه گزینه های پیشنهادی، کفپوش هایی بادوام بوده، مقاومت بالایی نسبت به رطوبت و ترافیک عبوری بالا داشته و در عین حال به سادگی قابل تمیز کاری می باشند. انواع رویه کفپوش بتنی علاوه بر اینها، گزینه های پیشنهادی، تنوع بالایی از طرح و رنگ را ارائه کرده و به راحتی می توانند زیبایی مورد نظر معماران و طراحان داخلی را به عنوان یک کفپوش بیمارستان تامین کنند.

برای آشنایی با کفپوش ترازو می توانید مقاله "کفپوش ترازو چیست" را مطالعه نمایید.

کفپوش بیمارستان - شیدارک

کفپوش راهرو های بیمارستان

راهروها، شریانهای اصلی بیمارستانها هستند که عملکردی بسیار حساس و حیاتی داشته و در تمام 24 ساعت شبانه روز و 7 روز هفته مورد استفاده قرار می گیرند. راهرو بیمارستان، محلی است برای عبور سریع و راحت پرسنل بیمارستان، تختها و صندلی های چرخدار، ابزار آلات پزشکی و ...

نیاز به عبور و مرور سریع بیماران و کادر پزشکی در شرایط اورژانسی، اهمیت مقاومت نسبت به لغزندگی را در کفپوش های مورد استفاده برای راهرو بیمارستان امری اجتناب ناپذیر می کند. کفپوش بتنی رنگی همچنین این امر سبب می شود که در راهروهای بیمارستان از کفپوشی استفاده شود که، در هنگام نیاز به هر گونه تعمیر و یا عملیات اصلاحی، به سرعت بتوان محل آسیب دیده را تعویض و یا اصلاح نمود تا اخلالی در عملکرد بیمارستان ایجاد نگردد.

با توجه به عملکرد حساس راهرو های ارتباطی در بیمارستانها و سایر مراکز درمانی، می توان ویژگی های زیر را به عنوان مهمترین ویژگی های کفپوش مورد استفاده در راهرو بیمارستان، مورد نظر قرار داد:

  • دوام و عمر بالا
  • مقاومت نسبت به لغزندگی
  • مقاومت نسبت به ترافیک بالای عبور و مرور
  • مقاومت نسبت به اثر چرخ ویلچرها، تختها و تحمل وزن وسایل پزشکی مورد استفاده در بیمارستانها
  • مقاومت بالا نسبت به لکه پذیری و آلودگی، مخصوصا مقاومت نسبت به لکه های خون، بتادین و سایر فراورده های بیمارستانی
  • مقاومت نسبت به شوینده های خاص و مواد شیمیایی مورد استفاده در بیمارستانها
  • سادگی و سرعت تمیز کاری کفپوش ترازو
  • سهولت و سادگی امکان تعویض و یا تعمیر کفپوش
  • امکان اجرای بدون درز کفپوش، جهت جلوگیری از تجمع باکتری و آلودگی ها در محل درزها
  • امکان جذب صدا های محیطی جهت حفظ و ایجاد آرامش در محیط بیمارستان (عدم تشدید صدا توسط کفپوش)
  • تنوع طرح و رنگ

شیدارک

با توجه به ویژگی هایی که در بالا برای کفپوش مورد استفاده در راهرو بیمارستانها و فضاهای درمانی ذکر شد، پیشنهاد می شود، جهت پوشش راهرو های بیمارستان، از کفپوشهایی مانند کفپوشهای وینیلی و یا کفپوشهای رزینی مانند اپوکسی و پلی یورتان استفاده گردد.

* کفپوشهای وینیلی از هر دو نوع کفپوشهای وینیل هموژن و هتروژن برای استفاده در چنین فضاهایی بسیار مناسب بوده و تمام ویژگی های مطرح شده را کاملا دارا می باشند.

برای آشنایی بیشتر با کفپوشهای وینیلی می توانید مقالات "آشنایی با کفپوش وینیلی هموژن" ، " آشنایی با کفپوش وینیلی هتروژن " و "کفپوش وینلی بیمارستان" را مطالعه نمایید.

برای آشنایی بیشتر با کفپوشهای رزینی می توانید مقالات "آشنایی با کفپوش اپوکسی و پلی یورتان" و "انواع کفپوش اپوکسی و پلی یورتان و موارد مصرف آنها" را مطالعه نمایید.

البته در ایران با توجه به ارزان بودن و نیز تنوع بالایی که در سرامیکها وجود دارد، در برخی بیمارستانها از سرامیک به عنوان کفپوش راهرو های بیمارستان استفاده می شود، ولی واقعیت این است که سرامیکها گرچه محصولاتی مقاوم، با تنوع بالا و در عین حال ارزان هستند، اما نمی توانند همه موارد و خواسته های فنی و بهداشتی لازم را به عنوان کفپوش بیمارستان برآورده نمایند. موزاییک بتنی به عنوان مثال وجود بندها و درزهای اجرایی بین سرامیکها همیشه یکی از معضلات مهم بهداشتی این کفپوشها می باشد و یا کفپوش های سرامیکی نه تنها کمکی به کاهش صداهای ایجاد شده در محیط نمی کنند، بلکه مشخصا سبب تشدید صداهای مزاحم شده و آرامش محیط را به هم می زنند.

برای مطالعه بخش دوم این مقاله لطفا روی لینک مقاله کلیک نمایید " انتخاب کفپوش برای محیط های درمانی بخش دوم"

[row col_bg="rgba(214, 214, 214, 0.3)"]

[col span__sm="12" padding="20px 20px 20px 20px" align="right" depth="3"]

[title text="مطالب زیر را از دست ندهید" tag_name="h4"]

[blog_posts type="row" columns="2" columns__md="2" depth_hover="3" ids="7988,6216,3503,4999" show_date="false" excerpt_length="30" text_size="xsmall" text_bg="rgba(214, 214, 214, 0.3)"]

[button text="مقالات پارکت" color="secondary" radius="10" depth_hover="1" expand="0" icon="icon-angle-right" link="https://shidarch.com/article-book/parquet/"]

[/col]

[/row]

 

  • ۹۸/۱۲/۰۷
  • مرضیه سیفی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی